Helsingborgs stad är årets idrottskommun 2012

Helsingborgs stad är årets idrottskommun 2012

Nu står det klart att Helsingborgs stad får utmärkelsen årets idrottskommun 2012. Utmärkelsen görs av Skånes idrottsförbund och den 4 april ska Helsingborg få ta emot priset vid en ceremoni på Malmö Arena.

Filbornabadet, Helsingborgs Arena, nya konstgräsplaner, generösa föreningsbidrag och satsning på spontanidrott i närområdena är några av de områden som nämns i motiveringen till årets idrottskommun 2012. Hans Egger som är fritidschef i Helsingborg kommer vara en av dem som får ta emot priset i Malmö den 4 april.

- Det är roligt att få en sådan här bekräftelse på vårt arbete inom fritids- och idrottsverksamheten i Helsingborg. Vi är stolta över vår verksamhet och det samarbete vi har med föreningsliv och idrottsorganisationer som gör det möjligt att arbeta vidare, berättar Hans.

Juryn nämner också Helsingborgs samarbete med HISO, Helsingborgsidrottens samorganisation,
som har en betydelsefull roll för Helsingborgs stads idrottsarbete.

Även framöver finns många satsningar inom fritids- och idrottsverksamheten i Helsingborg. Idrottsoasen på Olympiafältet bakom Arenan börjar ta form. En plats som ska inbjuda till olika slags aktiviteter för ung och gammal i Helsingborg med dansbana, parkour, klätterpark, paddel m.m. Till sommaren utökar Fritid Helsingborg antalet sommarläger för barn och unga och fler näridrottsplatser
planeras. Charlotte Zehtelius, ordförande i idrotts- och fritidsnämnden, är också stolt över arbetet i Helsingborg.

- Vi har satsat mycket på våra Helsingborgare och deras hälsa. Att vi satsade på en egen nämnd för idrotts- och fritidsfrågor har gjort att vi kunnat lyfta många frågor till en högre nivå där den hör hemma. Riktigt roligt att få bekräftelse på att vårt arbete gett resultat, säger Charlotte.

För mer information kontakta

Håkan Zetterstrand, biträdande Fritidschef, skol- och fritidsförvaltningen Helsingborgs stad
042-10 61 28, hakan.zetterstrand@helsingborg.se

Charlotte Zethelius, ordförande Idrotts- och fritidsnämnden, Helsingborgs stad