Helsingborgs stad delar ut ett nytt miljöpris

Från och med i år delar Helsingborgs stad ut ett miljöpris på 25 000 kr till den eller de personer, organisationer eller företag som har gjort förtjänstfulla insatser inom miljöområdet i Helsingborg. Miljöpriset ersätter den tidigare Ekoträdsutmärkelsen och kommer att delas ut för första gången på Världsmiljödagen den 5 juni. Kommunfullmäktige i Helsingborg har beslutat att ersätta den tidigare Ekoträdsutmärkelsen med ett nytt miljöpris för att premiera och därmed uppmärksamma och stimulera miljöengagemanget bland stadens invånare, organisationer och företag. Prissumman är på 25 000 kr och kan enligt beslutet delas ut till en eller flera enskilda personer som bor i kommunen, eller organisationer och företag som har sin verksamhet knuten till Helsingborg, Kravet är att man ska ha gjort särskilt förtjänstfulla insatser inom miljöområdet. Insatser som bidrar till genomförandet av stadens miljöprogram kommer att uppmärksammas särskilt. Miljönämnden har beredningsansvaret för miljöpriset. - ”Det är viktigt att lyfta fram goda förebilder i miljöarbetet, inte minst för att visa medborgare och företag på goda exempel för att minska miljöpåverkan. Det nya Miljöpriset blir nu hela Helsingborgs stads angelägenhet och jag ser fram emot förslag till pristagare”, säger Lars Thunberg som är Miljönämndens ordförande. Förslag kan lämnas av alla som bor eller verkar i Helsingborg. Förslagen tillsammans med en kort motivering och kontaktuppgifter skickas till Miljönämnden, 251 89 Helsingborg, eller miljokontoret@helsingborg.se. Sista datum för att lämna in kandidater är den 7 april. Vem eller vilka som får priset beslutas av Miljönämnden. Priset kommer att delas ut den 5 juni i Stadsparken i samband med kommunens firande av Världsmiljödagen. Läs mer på: www.helsingborg.se/miljopris För mer information kontakta gärna Helsingborgs stad Lars Thunberg, Ordförande, Miljönämden, 070-628 43 10 Tommy Persson, Miljöstrateg, Miljökontoret, 042-10 73 19, 0732-311 554 (Miljöpriset) Julia Sandberg, Miljöinformatör, Miljökontoret, 042-10 50 12, 0736-81 95 67 (Världsmiljödagen)