Verksamhetsutvecklare Matouleibi Shamjetshabam på Inva-Sam och Saul Sagnia, ordförande Inva-Sam gläds åt överenskommelsen med Helsingborgs stad och Helsingborgshem. Foto Josefine Svensson/Helsingborgshem

Helsingborgs stad, Inva-Sam och Helsingborgshem stärker samarbetet

Helsingborgs stad, Helsingborgshem och Inva-Sam tecknar ett nytt avtal om idéburet offentligt partnerskap, IOP. Partnerskapet ska stärka och utveckla lokalsamhället i hela Helsingborg genom olika aktiviteter och initiativ. Samtidigt ingår Helsingborgs stad ytterligare ett partnerskap med Inva-Sam, för att öka Helsingborgs kapacitet för säkerhet och trygghet runt om i staden.

Som en del av IOP-avtalet med staden och Helsingborgshem blir Inva-Sam nu hyresgäst på mötesplatsen @Söder, där Helsingborgshem finansierar kostnaderna för lokalen och driften. Inom ramen för partnerskapet med arbetsmarknadsförvaltningen har Inva-Sam anställt en verksamhetsutvecklare.

– Verksamhetsutvecklaren har en viktig roll i att samordna föreningarnas ansökningar om föreningsstöd så att vi tillsammans kan skapa fler aktiviteter med fokus på arbetsmarknad och studier för våra invånare, säger Maria Hällstig, verksamhetschef på Helsingborgs stad.

Helsingborgs stad har fått medel från Brottsförebyggande rådet, BRÅ, vilket möjliggör för Inva-Sam att även anställa en plats- och aktivitetssamordnare på mötesplatsen @Söder.

– Partnerskapet ska bidra till att fortsatt öka trygghet och trivsel i stadsdelarna, exempelvis genom att driva och vidareutveckla @Söder. Tillsammans med staden, föreningarna, invånare och våra hyresgäster vill vi utöka utbudet för att möta behoven som finns hos invånarna, säger områdesutvecklare Josefine Svensson på Helsingborgshem.

Avtalet sträcker sig till sista april 2025, med möjlighet till förlängning.

Avtal för ett tryggare Helsingborg
Helsingborgs stad och Inva-Sam har undertecknat ytterligare en överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap. Detta samarbete ska öka Helsingborgs kapacitet att arbeta för en ökad säkerhet och trygghet i staden.

– Helsingborgs stad kan inte ensamt driva trygghetsarbetet. Samarbetet med Inva-Sam är ett sätt att kroka arm med civilsamhället. Vårt gemensamma mål är att öka kunskapsutbytet och den operativa samverkan mellan Helsingborgs stad och Inva-Sams medlemsföreningar, med fokus på trygghet och brottsförebyggande arbete, säger säkerhetschef Jonas Berg.

– Samarbetet med Helsingborgs stad ger oss och våra medlemsföreningar kraft i det trygghetsskapande arbetet, säger Saul Sagnia, ordförande i Inva-Sam.

Tanken är att involvera Inva-Sams medlemsföreningar i större utsträckning i det förebyggande och åtgärdande arbetet. Föreningsmedlemmarna bor till stor del i de sju stadsdelar som ingår i stadens riskområden.

– Samarbetet stärker den kollektiva förmågan i dessa bostadsområden, säger Jonas Berg.

Rent konkret ska samarbetet ske genom samverkan i det löpande arbetet inom effektiv samordning för trygghet och genom att verka för att föreningar ska delta i nattvandring. Efter allvarliga händelser kan även civila krafter komplettera befintlig personal och utgöra trygghetsskapande närvaro på platsen. Inva-Sam kommer att genomföra utbildningstillfällen för sina medlemsföreningar med fokus på brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete utifrån behov och önskemål.

– Vi ser fram emot att tillsammans bygga en tryggare och säkrare stad för alla Helsingborgs invånare, säger ordförande i Inva-Sam, Saul Sagnia.

Överenskommelsen gäller till den 31 december 2024 med möjlighet till förlängning.

Om Inva-Sam
Inva-Sam är en samorganisation för etniska föreningar i Helsingborg. Inva-Sam har i dag ett 40-tal medlemsföreningar över hela Helsingborg och har under många år samverkat med Helsingborgs stad och Helsingborgshem.

Om @Söder
@Söder är en mötesplats som startades av Helsingborgshem tillsammans med projektet Omtanke Helsingborg 2022.

Maria Hällstig, verksamhetschef, Helsingborgs stad
Jonas Berg, säkerhetschef, Helsingborgs stad
Saul Sagnia, ordförande i Inva-Sam
Inge Gustavsson, bostadschef, Helsingborgshem

Alla nås via Helsingborgs stads presstjänst på telefon 042-10 55 55 eller e-post press@helsingborg.se.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.