Helsingborgs stad lanserar förmånsportal för sina medarbetare

Den 2 september inför Helsingborgs stad en förmånsportal Fördel Helsingborg. Detta är ett till
led i stadens arbete med att vara en attraktiv arbetsgivare.

Fördel Helsingborg synliggör allt från lön och pension till friskvårdsbidrag. Dessutom kommer förmånsutbudet att utökas, vilket innebär att utöver de mer traditionella friskvårdsförmånerna kommer stadens medarbetare även att få tillgång till ett flertal nya förmåner som de kan beställa genom Fördel Helsingborg. Dessa är bland annat förmåner via netto- och bruttolöneavdrag, som till exempel barnpassning och läxhjälp, middagsmat, ögonlaser och synfelskirurgi.

- Helsingborgs stad är den andra kommunen i landet, efter Ängelholms kommun, som inför en förmånsportal för sina medarbetare. Flera andra kommuner följer vårt arbete med stort intresse, och vi är glada för att vi går i bräschen när det gäller att stärka kommunernas attraktionskraft som arbetsgivare, säger Jörgen Fransson, HR-direktör i Helsingborgs stad.

-  Vi jobbar ständigt med att utveckla Helsingborgs stad till att vara en ännu mer attraktiv arbetsgivare för sina anställda. Genom förmånsportalen vill vi erbjuda förmåner som inte tidigare var möjliga samtidigt som vi synliggör de förmåner som vi faktiskt har och är stolta över att erbjuda. Det är investering som vi vill göra för att öka mervärde i vardagen för stadens medarbetare och vi hoppas på att portalen blir uppskattad, säger Maria Winberg Nordström (FP), ordförande för kommunstyrelsens HR-utskott.

Personalkortet

I samband med lanseringen kommer alla berörda medarbetare att få hem ett brev med inloggningsuppgifter samt ett Personalkort. Personalkortet är ett rabatt- och erbjudandekort som man kan använda hos välkända företag runt om i landet.

Vem får tillgång till Fördel Helsingborg?

Inledningsvis kommer alla anställda i Helsingborgs stad som är månadsavlönade att få tillgång till portalen och Flexpays Personalkort.

Resultat av Skåne Nordväst-gemensamt projekt

Ängelholms kommun genomförde på uppdrag av Skåne Nordväst en upphandling på temat förmåner. Resultatet av upphandlingen innebar att det idag finns ett antal kommuner inom Familjen Helsingborg som har option om att teckna avtal med företaget Flexpay, som levererar Fördel Helsingborg. Företaget Flexpay sköter all hantering av förmåner, allt från upphandling, kontakt med leverantörer och betalningar till att ta emot de anställdas kvitton och svara på deras frågor.

Mer information:

Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd: tel 042-10 50 80.

Jörgen Fransson, HR-direktör: tel 042-10 77 51

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.