Helsingborgs stad ny medlem i STRING

Helsingborgs stad ny medlem i STRING

Helsingborgs stad beviljades på torsdagen inträde i STRING, ett nordeuropeiskt nätverk av städer och regioner som tillsammans arbetar för att driva innovation och hållbar tillväxt. – Det är glädjande. Ett medlemskap i STRING innebär större möjligheter för Helsingborg att driva på för bättre infrastruktur och mer samarbete till gagn för grön tillväxt, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

STRING är en medlemsorganisation bestående av större städer och regioner i norra Europa. Organisationen bildades 1999 och befintliga medlemmar är bland andra Oslo, Göteborg, Köpenhamn och Hamburg. Tillsammans arbetar de olika aktörerna för att främja regional utveckling genom att driva infrastruktursatsningar och grön tillväxt.

Helsingborg ansökte tidigare i år om medlemskap i STRING och på torsdagen beviljades staden inträde.

– Det är mycket glädjande. Ett medlemskap i STRING innebär större möjligheter att driva förändring som är till nytta för invånarna och samhället i stort. Inte minst på infrastrukturområdet med en fortsatt utbyggnad av Västkustbanan och en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör som två exempel med hög prioritet, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Helsingborg står under det pågående H22 City Expo även värd för STRING:s Political Forum, ett högnivåmöte bestående av ledande företrädare från de olika medlemmarna.

– Jag ser fram emot att i samverkan med de andra medlemmarna i STRING driva på utvecklingen för ett mer hållbart samhälle. Som en av de ledande städerna inom innovation och grön omställning i Europa har Helsingborg mycket att bidra med, säger Peter Danielsson.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.