Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Helsingborgs stad redovisar starkt resultat för 2021

Helsingborgs stad redovisar ett positivt resultat på 847 miljoner kronor för år 2021. Det är 676 miljoner konor högre än budgeterat och förklaras huvudsakligen av kraftig ökade skatteintäkter till följd av den starka konjunkturen. – Det är väldigt glädjande och innebär att Helsingborg står väl rustat inför framtiden, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

År 2021 var ett starkt år för stadens ekonomi. Det positiva resultatet för året landade på 847 miljoner, vilket var 676 miljoner kronor över budget. Överskottet berodde framför allt på ökade skatteintäkter, 233 miljoner kronor över budget, till följd av den förbättrade konjunkturen och det totala skattenettot i staden uppgick till 8,9 miljarder kronor.

Även mark- och exploateringsverksamheten bidrog positivt med en budgetavvikelse på totalt 175 miljoner kronor på grund av projekt som avslutades med överskott.

- Det är ett mycket starkt resultat och det är glädjande. En god och välskött ekonomi är grunden för en långsiktigt hållbar välfärd och överskottet innebär att Helsingborg står väl rustat inför framtiden, säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

De två största resultatpåverkande posterna, skatte- och exploateringsintäkterna, stod alltså sammanlagt för 438 miljoner kronor och var av engångskaraktär. Stadens nämnder redovisade därutöver en total positiv budgetavvikelse i driften på 221 miljoner kronor.

Vård- och omsorgsnämnden hade en positiv budgetavvikelse med 77 miljoner kronor som i huvudsak berodde på färre antal kunder inom framför allt hemvård, hemsjukvård och hemservice men också på grund av högre intäkter i form av statsbidrag där alla medel av tidsskäl inte kunde förbrukas under året.

Arbetsmarknadsnämndens utbetalningar av försörjningsstöd minskade med närmare elva miljoner kronor jämfört med 2020 och nämndens positiva budgetavvikelse uppgick till drygt 60 miljoner kronor.

Stadsbyggnadsnämnden hade en positiv budgetavvikelse på 42 miljoner kronor. Effekter av pandemin i form av ökade bygglovsintäkter på grund av fler bygglovsärenden och nästan en halvering av antalet seniorresor i kollektivtrafiken, var några av orsakerna.

Antalet barn i förskolan och elever i grundskolan var lägre än prognosen och genererade en positiv budgetavvikelse på 63 miljoner kronor. Samtliga nämnder erhöll därtill totalt 30 miljoner kronor i ersättning för sjuklöner från Försäkringskassan under året.

Det låga ränteläget bidrog också till det positiva resultatet då räntenettot blev 25 miljoner kronor bättre än budgeterat.

Ur balanskravssynpunkt redovisar staden ett utfall på 787 miljoner kronor (626), som väl infriar lagstiftningens krav på en god ekonomisk hushållning.

Årets nettoinvesteringar, inklusive VA-investeringar, uppgick till drygt 1,2 miljarder kronor. Cirka 87 procent av investeringarna gjordes i stadens skattefinansierade verksamhet och 13 procent i anläggningar inom VA-verksamheten.

Större investeringar gjordes under året inom skola och fritidslokaler i Rydebäck, Gantofta, Fredriksdal och Filborna. I stadsmiljön finner man de största investeringarna i Knutpunktstorget, parken i varvsdockan i nya Oceanhamnen samt Varvsbron som förbinder Oceanhamnen med centrum.

Kommunfullmäktige har beslutat att resultatmålet ska utgöra minst två procent av skattenettot för åren 2022, 2023 och 2024. Soliditeten är hög och upplåningen per helsingborgare är låg.

- Ekonomistyrningen fungerar väl i nämndernas verksamheter och så gott som alla nämnder har balans i sin ekonomi eller positiva budgetavvikelser. Det är glädjande. Inför framtiden är det angeläget att kostnadsnivån inte ökar snabbare än skatteintäkterna och att verksamheterna har fortsatt god kostnadskontroll och budgetföljdsamhet, säger Helsingborgs ekonomidirektör Marcus Nilsson.

Stadens och koncernens bokslut kommer att redovisas i stadens årsredovisning för 2021 som behandlas av kommunfullmäktige den 19 april.

För ytterligare information:

Marcus Nilsson, ekonomidirektör: 042-10 50 00
Thomas Jartsell, presschef: 0709–186431

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.