Helsingborgs stad spjutspets i projektet Uthållig kommun

Helsingborgs stad har tillsammans med 36 andra kommuner utsetts till
spjutspetskommun i samarbetsprojektet Uthållig kommun, som Energimyndigheten ligger bakom.

Helsingborgs stad deltog i Uthållig kommuns andra etapp, 2008-2011, tillsammans med 65 andra kommuner. I den tredje har ett mindre antal kommuner antagits. En av dessa är Helsingborg.

Projektet har som huvudsakligt syfte att utveckla samarbetet i miljö- och hållbarhetsfrågor mellan Sveriges bästa miljökommuner och statliga myndigheter. Huvudfokus ligger på energifrågor kopplat till fysisk planering och näringsliv.
- Rent konkret kan det till exempel innebära seminarier, kompetensutveckling, kunskapsutbyten men också gemensamma upphandlingar. Uthållig kommun är ett bra stöd i Helsingborgs stadsutvecklingsarbete och samarbetsprojekt tillsammans med näringslivet säger Anneli Gille, miljöstrateg vid miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.
- Miljö- och energifrågor genomsyrar stadens hela arbete. Till exempel genom de höga målsättningar som finns i Energistrategi 2035 och i Miljöprogram 2011-2015. Att vi antagits till etapp 3 bekräftar att vårt arbete går i helt rätt riktning, och även att vi vill fortsätta ta ansvar för miljö och hållbarhet genom att samarbeta med andra aktörer, säger Anna Jähnke (M), ordförande i miljönämnden vid Helsingborgs stad. Kommunstyrelsen föreslås besluta om att staden ska delta i samarbetet vid sitt nästa sammanträde den 10 augusti.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Jähnke, ordförande i Miljönämnden vid Helsingborgs stad
anna.jahnke@helsingborg.se