Helsingborgs stad stärker relationen mellan näringsliv och politik

Helsingborg är staden för den som vill något. I Helsingborg finns idéer, talanger och
förebilder. Staden ska ha det bästa klimatet för entreprenörer och en viktig
förutsättning för detta är ökad förståelse mellan näringslivet och stadens politiker.

Under eftermiddagen idag besöker politiker och tjänstemän en mängd företag i staden. Syftet är att öka den ömsesidiga förståelsen för varandras roller. Företagen i Helsingborg får samtidigt möjlighet
att visa upp sina verksamheter och diskutera aktuella frågor. Totalt deltar cirka 80 politiker och
tjänstemän som besöker över 50 företag i olika storlekar och branscher.

- Helsingborg har en lång tradition av kreativt entreprenörskap. Företag som växer skapar nya viktiga jobb och har stor betydelse för stadens framtida möjligheter att utvecklas. Det är därför viktigt att politiker och förtagare träffas regelbundet för att diskutera företagandets villkor, säger Peter Danielsson (m), kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad.

Politikerna och tjänstemännen har delats upp i grupper om 4-7 personer och gör studiebesök på bland annat Storbildsbolaget, Camp Scandinavia, Mega Musikgymnasie, Bengt Dahlgren, PH Nederman, Sigma och Söderpunkten.

- Det känns tydligt att Helsingborg vill och vågar satsa på ett mer gynnsamt företagsklimat. Vi ser mycket positivt på det här initiativet som skapar en ökad dialog säger Staffan Broomé, Affärsutvecklare på Sigma.

Alla politiker i kommunfullmäktige, både ordinarie och ersättare samt de som sitter i nämnderna, är inbjudna att delta. I grupperna blandas politiker från olika partier med tjänstemän från staden.

- Ett dynamiskt näringsliv är förutsättningen för både den lokala och regionala utvecklingen men också för stadens attraktivitet och möjlighet att skapa en mer inkluderande arbetsmarknad. Därför är det
avgörande att politiker och företag möts och diskuterar hur vi tillsammans kan underlätta för och vidareutveckla näringslivet i Helsingborg säger Michael Fransson, näringslivsdirektör, Helsingborgs stad.

För mer information:

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, 042-10 50 87, peter.danielsson@helsingborg.se
Michael Fransson, näringslivsdirektör, 042-10 50 70, michael.fransson@helsingborg.se