Helsingborgs stad tar fram nytt kulturprogram

Nu påbörjas arbetet med att ta fram ett nytt kulturprogram, det politiska styrdokumentet för kultur i Helsingborg. Programmet, som ska gälla åren 2021-2024, innehåller de politiska viljeinriktningarna och prioriteringarna på kulturområdet med utgångspunkt i Helsingborgs stads mål och vision 2035. Under hösten klubbas förhoppningsvis förslaget och lämnas till kommunfullmäktige för beslut i början av 2021.

- Konsten och kulturen bygger på centrala värden för staden och oss Helsingborgare. Värden som stavas demokrati och yttrandefrihet. Men också identitet, välbefinnande och möjlighet till eget skapande. Konsten och kulturen är också en kreativ motor i vår stads utveckling genom att bidra till attraktiva boendemiljöer, besöksmål och arbetstillfällen, säger kulturnämndens ordförande Alexander Kolind.

Alexander Kolind fortsätter:
- Vi behöver kraftsamla och samarbeta för att få en stark position inom kulturpolitiken. Vi har också flera utmaningar som vi delar med andra samhällsområden. Programmet vi nu tar fram är därför stadsövergripande och bygger på ett fördjupat samarbete med flera nämnder och kommunala bolag i staden.

I dialog med Helsingborg

Framtagandet av ett nytt kulturprogram sker med bred representation från kulturlivet och andra förvaltningar och bolag i staden. Under våren går en intensiv samrådsprocess igång där kulturförvaltningen träffar en mängd intressenter.

- Förutom stadens verksamheter kommer vi träffa kulturskapare, amatörer såväl som professionella, enskilda och i olika organisationer och föreningar. Barn och unga är en prioriterad målgrupp för kulturnämnden och vi kommer även träffa skolklasser. Ur alla dialoger hoppas vi få fram ett bra underlag för hur vi kan arbeta tillsammans med kultur i Helsingborg, säger Hilda Knafve som är projektledare för kulturprogrammet.

Alexander Kolind, kulturnämndens ordförande.
​0705-34 59 30 eller alexander.kolind@helsingborg.se

Hilda Knafve, strateg och projektledare kulturprogrammet, kulturförvaltningen Helsingborgs stad.
​070-831 43 85, hilda.knafve@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.