Helsingborgs stad utsåg Årets samhällsinnovatör bland studenter på Universum Awards

Foto: Universum

Onsdagskvällen 13 mars delade Helsingborgs stads HR-direktör Jörgen Fransson ut priset Årets samhällsinnovatör till Jens Ternerot, Anders Backman och Philip Göransson från civilekonomprogrammet vid Linköpings universitet för deras smartphoneapplikation Pick me app.

Årets samhällsinnovatör är ett pris som Helsingborgs stad delade ut för första gången i samarbete med employer branding-företaget Universum på den årliga galan Universum awards, där resultaten från FöretagsBarometern och de senaste trenderna bland Sveriges studenter presenteras. För att kunna bli nominerade till priset skulle studenterna skicka in ett förslag eller en idé som förbättrar livet i en kommun och skapar mervärde för medborgarna.

Studenterna som vann priset skickade in förslaget på en app för smartphones som underlättar för kommunens invånare att bli av med de prylar som man inte behöver längre.

Helsingborgs stads motivering till priset lyder:
" Med ledord som enkelt, tillgängligt och hållbart har dessa studenter skapat en lösning som främjar medborgaransvar och medborgarinitiativ och bidrar till en hållbar utveckling i staden helt i linje med Helsingborgs stads vision om ett Hållbart Helsingborg 2035.

Studenterna har på ett hållbart och roligt sätt visat hur man använder andrahandsmarknaden för att engagera kommunens invånare i att tänka miljövänligt och sakta ner konsumtionsrallyt. Appen visar på stort samhällsengagemang, entrepenörsanda och innovationskraft.

Årets innovatör går till Jens Ternerot, Anders Backman och Philip Göransson från civilekonomprogrammet vid Linköpings universitet för deras applikation för smartphones Pick me app"

Om Universum Awards: Universum är ett av Nordens främsta företag som arbetar med Employer branding. Universum är också känd för sina rankningar av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland studenter inom ekonomi, teknik, data/IT m.fl. som kommer under namnet FöretagsBarometern. Universum Awards är ett årligt event där resultaten från FöretagsBarometern och de senaste trenderna bland Sveriges studenter presenteras.

Om employer branding:
Employer branding handlar om hur en organisation bygger sitt varumärke gentemot potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare.

Mer information:
Jörgen Fransson, HR-direktör: 070-564 76 71