Helsingborgs stad utsedd till årets Employer Branding-kommun för andra gången

Helsingborgs stad utsedd till årets Employer Branding-kommun för andra gången

Torsdagskvällen  den 6 mars utnämndes Helsingborgs stad till Årets Employer branding-kommun av företaget Universum. Detta är andra gången som staden vinner priset.

Employer branding handlar om hur en organisation bygger sitt varumärke gentemot potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare.

Universums motivering till priset lyder:

”Denna kommun jobbar fokuserat och långsiktigt för att bli en attraktiv arbetsgivare, både för nuvarande och framtida medarbetare. Tydligt formulerade värderingar och en gemensam vision gör att samtliga medarbetare, oavsett bakgrund, kompetens och erfarenhet, inser att de bidrar till en större helhet. Genom att våga sticka ut hakan och sätta tydliga mål skapar man dessutom ett engagemang och en stolthet som gör varje medarbetare till en positiv ambassadör gentemot
unga talanger. ”

Andra nominerade kommuner var Haninge kommun, Linköpings kommun, Norrköpings kommun, Täby kommun och Västerås stad.

– Att vi får priset för andra gången visar att vi är på rätt väg. Att vara en attraktiv arbetsgivare för både nuvarande och framtida medarbetare är en nyckelfråga för att lyckas med vår kompetensförsörjning. Det är en viktig förutsättning för att vi ska kunna hantera både dagens krav och framtidens utmaningar i välfärdsbranschen, säger kommunalråd Maria Winberg Nordström (FP).

– Jag är väldigt glad över priset, säger HR-direktör Jörgen Fransson som tog emot priset under ceremonin i Stockholm. Under det senaste året har vi arbetat mycket med att implementera vår Vision 2035 och medarbetar- och ledarpolicyn som tydliggör både våra mål och våra förväntningar för stadens medarbetare. Tydliga mål och förväntningar gör att vi får en gemensam identitet, vilket stärker den interna stoltheten. HR-avdelningens kommunikativa insatser mot studenter har gett
ytterligare positiva effekter. Studenter får en tydligare bild av vad vi står för, vilket gör oss mer attraktiva hos denna målgrupp.

Om Universum Awards: Universum är ett av Nordens främsta företag som arbetar med Employer branding. Universum är också känd för sina rankningar av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland
studenter inom bland annat ekonomi, teknik, data/IT och som kommer under namnet FöretagsBarometern. Universum Awards är ett årligt event där resultaten från FöretagsBarometern och de senaste trenderna bland Sveriges studenter presenteras.

Den bifogade bilden med Jörgen Fransson under ceremonin på torsdagskvällen.

Högupplösta bilder kommer att publiceras under fredagen den 7 mars.

För mer information kontakta Helsingborgs stad:
Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott,  telefon 070-210 50 80
Jörgen Fransson, HR-direktör, telefon 042-10 77 51 eller 0705-64 76 71.