Helsingborgs stads miljöarbete rankas högt

I Gröna bilisters senaste kommunranking får Helsingborgs stad gott betyg. Speciellt framgångsrik är kommunen när det gäller användandet av miljöbi­lar. Dessutom rankar tidningen Miljöaktuellt Helsingborgs stad som Sveri­ges sjätte bästa miljökommun. Det är ett lyft jämfört med fjolårets tiondeplats.

Precis som förra året hamnar Helsingborgs stad på en elfte plats i Gröna bilisters under­sökning. I årets rapport konstateras det att Helsingborg har förbättrat sig inom en mängd områden.

97 procent av Helsingborgs stads personbilar är idag miljöbilar. Detta innebär en ökning på 32 procent jämfört med förra året. Även när det gäller tankningsmöjligheter av förny­bart bränsle till bilarna ligger Helsingborg i framkant. Helsingborg får maxpoäng - åtta av åtta poäng möjliga - av Gröna bilister på den punkten.

Tidningen Miljöaktuellts årliga kommunrankning baserar sig på en enkät gjord av tid­ningen, men också på undersökningar utförda av olika organisationer. Som till exempel Naturskyddsföreningen, Ekomatcentrum och Gröna bilister. Stadens sjätteplacering är ett lyft jämfört med fjolårets tiondeplats.

- Miljöfrågor är prioriterade och det märks att vårt långsiktiga miljöarbete ger resultat, säger Anna Jähnke (M), ordförande i miljönämnden vid Helsingborgs stad.

- Detta är en positiv utveckling. Staden gjorde för några år sedan ett fåtal upphandlingar utan att miljökrav ställdes. Det drar fortfarande ner vår poäng. Numera lägger vi ännu större vikt vid miljökrav i samband med upphandlingar, men vi kan så klart bli ännu bättre, säger Pernilla Fahlstedt, miljöstrateg vid Helsingborgs stad.

För mer information, kontakta gärna:

Anna Jähnke, ordförande i Miljönämnden vid Helsingborgs stad

anna.jahnke@helsingborg.se