Foto: Anna-Alexander Olsson

Helsingborgs Symfoniorkester och El Sistema sätter ton på nationaldagen

2018 års nationaldagsfirande blir något alldeles extra i Helsingborg. Traditionsenligt firas nationaldagen på Fredriksdal museer och trädgårdar men i år firar staden också sin jubilerande 100-åring. Folkfesten tonsätts av Helsingborgs symfoniorkester tillsammans med barn och unga från kulturskoleverksamheten El Sistema.

Fredriksdal museer och trädgårdar fyller 100 år i år och jubileumsfesten hålls på självaste nationaldagen. En plats som värnar om traditioner, där besökarna värnar om platsen och traditionen förgylls av festen. Som grädde på moset, eller ton på festen om man så vill, spelar Helsingborgs Symfoniorkester tillsammans med El Sistema Helsingborg.

Några ord om jubileumsspelningen, från konserthusets producent Erik Berquist:

– Vi blev naturligtvis jätteglada när vi fick förfrågan. Särskilt som vi sedan länge fört diskussioner med Fredriksdal om ett gemensamt firande av nationaldagen. Helsingborgs Symfoniorkester har under flera år haft konsert på Sundstorget denna dag. Nu kan vi med ett gemensamt arrangemang ge helsingborgarna en minnesvärd nationaldag och ett fint 100-årsfirande av Fredriksdal.

Symfoniorkestern flyttar alltså ut och ska sätta ton på 100-årsfirandet. Vad kan besökarna se fram emot att få höra den 6:e juni?

– Det blir en hel del nationalromantisk musik men också lite operaanslag då vi har konserthuskören med oss. Sen vill vi ju lyfta samarbetet med El Sistema. Barn som deltar i det projektet kommer att framträda med oss i konserten och bland annat göra en låt av Laleh, säger Erik Bergquist.

El Sistema Helsingborg är i full gång med sin undervisning, både musikundervisningen för F-3 under skoltid och orkesterverksamheten efter skoltid med hela 60 trumpetande elever från årskurs 2 och 3. Projektledare och sångpedagog för El Sistema Helsingborg, Lisa Dunsö, är förväntansfull:

– Vi har ett riktigt mäktigt framträdande framför oss då barnen ska få sjunga och spela tillsammans med självaste symfoniorkestern. Det betyder oerhört mycket för oss och barnen att vi tillsammans med HSO ska få omfamna Fredriksdal vid detta tillfälle, vi är hedrade. Vi kommer att delta med 70 barn från Dalhemsskolan som repar för fullt nu.

HSO, konserthuskören och El Sistema 6 juni 2018- Helsingborgs Symfoniorkester med Helsingborgs Konserthuskör.
Dirigent: Eugene Tzigane.
- Helsingborgs Symfoniorkester med El Sistema.
- Nationalsången, allsång med Helsingborgs Konserthuskör.

KontaktpersonerErik Bergquist, producent Helsingborgs konserthus: 072-361 53 18 eller erik.Bergquist@helsingborg.se

Lisa Dunsö, projektledare och sångpedagog El Sistema Helsingborg: +46 0732-31 54 04 eller lisa.dunso@helsingborg.se

Maria Axelsson, projektledare Fredriksdal museer och trädgårdar: 0702-10 45 32 eller maria.Axelsson@helsingborg.se

Dennis Nilsson, pressansvarig kulturförvaltningen Helsingborg. 0732-31 50 78 eller dennis.nilsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.