​HETTAN – en dag för framtidens klimat 15 september

​HETTAN – en dag för framtidens klimat 15 september

Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar. Helsingborgs stad är miljöbäst i Sverige och en bra bit på vägen i arbetet för hållbarhet, men vi behöver bli fler som tänker framåt. Därför bjuder vi in till en dag för framtidens klimat på Dunkers kulturhus, där besökarna kan inspireras till klimatsmarta val, fossilfria investeringar och hållbara vardagsköp.

Söndag 15 september samlar Helsingborgs stad i samarbete med Folkuniversitetet forskare, musiker entreprenörer och konstnärer för en het dag om framtidens klimat. Med musiker som Annika Norlin (Säkert!) och några av de främsta forskarna från Lunds universitet på plats vill vi skapa ett starkt engagemang för klimatet. Under dagen kommer besökarna också kunna pröva på återbruk av textilier och provsmaka klimatsmart mat.

– Vi på Energi- och klimatrådgivningen märker ett allt större intresse för klimatfrågan. Vi vill bidra och delar dagligen med oss av vår expertis och kunskap som är helt kostnadsfri och oberoende, säger Maj Gram Andersson som är chef för Energi- och klimatrådgivarna i Helsingborg stad.

Faktum är att det redan har gett resultat, för tredje året i rad har Helsingborg utsetts till miljöbäst i Sverige 2019. Energi- och klimatrådgivarna finns med under hela dagen både på scen och i utställningen och svarar på hur du kan minska din klimatpåverkan. I ett annat hörn berättar cykelbiblioteket hur fler Helsingborgare kan låna olika cyklar för att resa och pendla hållbart till centrum.

– Helsingborg ska vara klimatneutralt 2035. Men för att nå det målet behöver vi hjälp av invånare, företag och organisationer som gör klimatsmarta val varje dag. På HETTAN visar vi hur alla kan bidra till framtidens klimat, säger Jens Gille chef för miljöstrategi på miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.

En av dagens talare är Markku Rummukainen som representerar Sverige i FN:s klimatpanel. Och förutom artisten Annika Norlin hör vi trion Bicycle Beat Sweden som spelar musik på cyklar.

– Jag är extra stolt över att det här kommer bli en dag för alla sinnen, säger Hedvig Weibull, projektledare för Kunskapsklubben vid Folkuniversitetet, som håller i trådarna för dagen.

Biljetter kommer kunna köpas via Dunkers kulturhus och via Folkuniversitetets hemsida. Barn och unga under 20 år går gratis.

För mer information:
Hedvig Weibull, projektledare, Folkuniversitetet

Telefon: 0721-47 10 00 E-post: hedvig.weibull@folkuniversitetet.se

Christel Molin, koordinator Dunkers kulturhus, kulturförvaltningen, Helsingborgs stad

Telefon: 0722-45 82 91 E-post: christel.molin@helsingborg.se

Kristina Engdahl, energi-och klimatrådgivare, Helsingborgs stad

Telefon: 0732-31 10 33 E-post: kristina.engdahl@helsingborg.se

Jens Gille, chef för miljöstrategi, miljöförvaltningen, Helsingborgs stad

Telefon: 0732-31 10 68 E-post: jens.gille@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.