Parul Ghosh. Foto: Axel Victorin, Helsingborgs stad.

​Hon blir först att få pengar från Näringslivsfonden corona

Parul Ghosh fick en idé som skulle kunna hjälpa lokala företag i tuffa tider. Nu är hon den första som får pengar från den nystartade Näringslivsfonden corona, som ingår i den lika nystartade plattformen Action Helsingborg. Fonden har just fått ett tillskott med ytterligare 100.000 kronor, som Handelsföreningen i Helsingborg gått in med.

Parul utvecklar ett digitalt torg med erbjudanden, där företag länkas samman med invånare i coronatider. Torget ska samla de olika initiativ som görs lokalt, så att det blir lättare både för den som behöver stöttning och den som vill stötta. Näringslivsfonden corona bidrar med 30 000 kronor, och torget ska integreras med den digitala mötesplatsen Action Helsingborg.

Parul Ghosh lämnade hemstaden Delhi 2017, när hennes man fick jobb som IT-konsult på ett företag i Helsingborg. I sin nya hemstad började hon snart dra igång flera projekt, bland annat fick hon stöd från stadens Visionsfond för att starta sajten This Is HBG, som ger fler möjlighet att upptäcka Helsingborg, inte minst de som inte talar svenska. Där började hon för några veckor sedan lägga upp små tips på coronainitiativ som hemleveransservice och presentkort. Responsen manade henne till fler inlägg, och nu blir det en hel plattform med initiativ, sedan hon sökt och fått pengar från den nystartade Näringslivsfonden corona.

– Mycket information gick förlorad i bruset av information från olika plattformar. Jag som invånare visste inte hur jag skulle gå tillväga om jag ville hjälpa ett företag. Det här digitala torget samlar alla företag och deras erbjudande. Jag kommer inte att begränsa mig till restauranger och barer utan också samla mer om andra människor eller företag som erbjuder onlinetjänster, som till exempel yogalärare, säger Parul Ghosh och fortsätter:

– Jag är överväldigad över att jag fick finansiering. Jag är en invånare som vill göra något för staden, staden litar på mig i min satsning. Det slår mig att det är väldigt svenskt, förtroendet för människorna. Om du har en idé, testa den!

Helsingborgs stads näringslivsdirektör Annette Melander Berg räknar med att Paruls initiativ raskt får efterföljare.

– Näringslivsfonden corona stöttar människor som har idéer som kan komma det lokala näringslivet till gagn. Vi har fått in flera ansökningar och behandlar dem efter hand. Målet är att pengarna ska ut inom en vecka. Det är bekymmersamma tider och det finns ingen tid att förlora. Intresset är stort och vi ser att satsningen börjar få rejält med luft under vingarna nu. Ett kvitto på det är ju att en extern part som Handelsföreningen går in med 100 000 kronor, säger Annette Melander Berg.

Näringslivsfonden corona är ett av flera ben som plattformen Action Helsingborg! vilar på. Där finns också ett lokalt initiativ för crowdfunding, så kallad gräsrotsfinansiering, där vem som helst kan starta en insamling till ett visst företag eller ett visst ändamål. På www.action.helsingborg.se finns det många sätt att stötta och få stöttning.

– Sajten är under ständig utveckling och kommer att bli ännu bättre. Alla kan göra något. Action, helsingborgare! uppmanar Annette Melander Berg.

För mer information:

Annette Melander Berg, näringslivsdirektör, annette.melanderberg@helsingborg.se, telefon 0702-227 17 14

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.