Filbornaverket, en del av Öresundskraft. Foto: Propellermedia.

HSFAB har accepterat ett bud på Öresundskraft från en stabil och långsiktig köpare

På en pressträff idag presenterade HSFAB villkor och köpeskillingen för försäljningen av Öresundskraft. Budet har lämnats av en stabil och långsiktig köpare. Efter folkomröstningen den 12 januari kommer kommunfullmäktige att ta ställning till försäljningen. Därefter kan affären genomföras.

- Idag har HSFAB accepterat ett bud på Öresundskraft från en stabil och långsiktig svensk köpare som förvaltar svenskt pensionskapital. Det är en historisk affär som ger stadens invånare en köpeskilling och förmögenhet på drygt 12 miljarder kronor. I allt väsentligt kommer dessa att placeras i en stiftelse. Stiftelsen kommer varje år att kunna ge ett betydande tillskott till skola, vård och omsorg i generationer framöver, säger Peter Danielsson (M), ordförande i HSFAB.

- Politikens krav har varit tydliga; Öresundskraft kan säljas om vi får rätt köpare, rätt pris och rätt villkor. Intresset har varit stort och vi har nu en köpare, ett belopp och villkor som jag anser uppfyller uppdraget från styrelsen, säger Renée Mohlkert senior rådgivare i Helsingborgs stad och beredningsgruppens representant.

Fakta

Budet uppgår till 14 250 miljoner på skuldfri basis. Efter avdrag för bolagets skulder och 50% av aktierna i kommunikationsbolaget blir köpeskillingen som tillfaller staden 12 227,4 miljoner kronor (korrigering av beloppet sker i samband med tillträdesbokslutet). Köparen representerar svenskt pensionskapital och kommer att presenteras närmare efter folkomröstningen den 12 januari 2020. Därefter kommer frågan till kommunfullmäktige för ställningstagande.

För mer information:

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, 042-10 50 87

Renée Mohlkert, senior rådgivare, 072-500 53 16

Cecilia Eklund, presschef Helsingborgs stad, 073-422 19 95

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.