foto: Sitisak Forsberg

IdéA Drottninghög ger sig ut på höstturné

Pressinformation från Helsingborgs bibliotek 25 september 2018

IdéA Drottninghögs efterfrågade arrangemang åker på turné i Helsingborg. I samband med omfattande vägarbeten vid Drottninghög tas initiativet att IdéA ska komma till besökarna istället för tvärtom.

Med byggkaos kommer möjligheter menar IdéA Drottninghögs aktivitetssamordnare Poul Witting:

– Bebyggelsen vid Drottninghög har gjort biblioteket mindre tillgänglig och i samband med att många av IdéAs program efterfrågas av besökare i andra delar i staden tar vi tillfället i akt och åker ut till dem. Så medan det blir fint uppe hos oss förgyller vi med arrangemang på andra platser, win win helt enkelt, säger Poul Witting.

Första stoppet blir på Helsingborg stadsbibliotek tredje oktober 18:00 när Anneli Palmsköld berättar En historia om stickning. Anneli är professor i kulturvård med inriktning mot hantverksvetenskap och verksam vid institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet. Stickningen har gått en intressant resa från husbehovsstickning och hobby till massproduktion och tillbaka till populär hobby. Föreläsningen ger dig svar på vilka nya sätt vi ser på design och teknik.

17 oktober 18:00, även det på Stadsbiblioteket, möter vi stadens Stadsdelsmammor. Ett tillfälle att få reda på vilka de är, vad de kan göra för dig och vilka aktiviteter och föreläsningar de erbjuder. Stadsdelsmammor är kvinnor som utbildats för ökad kunskap om samhället och som finns där för att stötta andra i sin stadsdel. Underbara personligheter med en viktig roll i Helsingborg.

7 november 18:00 åker IdéA till Rydebäcks bibliotek. Österlenboende Emmy Abrahamson tar besökarna med på en resa genom sitt författarskap. Emmy har skrivit flera ungdomsböcker och hennes bok ”Only väg is upp” blev Augustnominerad 2012. Hon har också skrivit bästsäljaren ”Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske” som sålts till elva olika länder och ska bli film. I år publicerades hennes andra vuxenbok ”Hur man gör succé på dårhus”. Möt Emmy och hör henne prata om sina favoritämnen humor, feminism och galenskap.

12 november 18:00 blir det Föräldrasvenska på Kulturpunkten Dalhemsvägen 71. I ett samarbete med Helsingborgshem och arbetsmarknadsförvaltningen diskuteras frågan om hur vi hjälper varandra att integreras. Att vara förälder i ett nytt land där du inte har några kontakter, nätverk eller kan språket är en rejäl uppförsbacke. Föräldrasvenska via Komvux Helsingborgs stad erbjuder svenskaundervisning för mammor och pappor med barn under två år. Under kvällen på Kulturpunkten tar vi reda på hur vi kan hjälpa varandra och andra att lära sig det svenska språket, och hur programmet Föräldrasvenska är uppbyggt.

28/11 18:00 besöker IdéA-Drottninghög nya aktivitetshuset (HD-huset, Vasatorpsvägen 1) och med sig är Panetoz-medlemmen Pa Modou. Han är mest känd för att få Sverige att dansa men är också verksamhetsansvarig för studieförbundet Vuxenskolan där han tillsammans med sina bandmedlemmar och en grupp ungdomar bildat föreningen ”Vägen ut” som har över 300 medlemmar. Med energi, inspiration och glöd lyfter han frågorna om mångfald, ungdomsproblematik och integration. Välkommen till föreläsningen ”Att våga vilja väl”.

Samtliga föreläsningar under IdéA on tour är gratis men platserna är begränsade.

Arrangemangskontakt: Poul Witting, aktivitetssamordnare Helsingborgs bibliotek. 042-10 49 18
poul.witting@helsingborg.se

Presskontakt: Dennis Nilsson, pressansvarig kulturförvaltningen Helsingborgs stad. 0732-31 50 78 eller dennis.nilsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.