Infrastruktur, humor och skånsk-dansk afterwork

Torsdag den 8 juli visar vi varför en starkare infrastruktur i Öresundsregionen är viktig för den ekonomiska tillväxten i Sverige. Skånsk-dansk komik och ett trevligt samkväm väntar också alla som besöker Öresundshuset i Visby under dagen. Det hela kan också följas över Internet.

I diskussionen som leds av moderator Jan Wifstrand (VD Rapidus) deltar både danska och svenska politiker och intressenter. Ämnet: Med rätt investeringar i Öresundsregionens infrastruktur så lyfter tillväxten i hela Sverige. Diskussionen kan även följas över Internet, men nätbesökare får tyvärr bara titta på de läckerheter som vankas i anslutning till ämnet.

– Infrastruktur kan som ämne ge rätt kalla associationer. Vi vill därför passa på och samtidigt erbjuda alla besökare en rejäl dos trivsel och skratt. En av många fördelar med en starkare infrastruktur i Öresundsregionen är ju faktiskt att människor enklare kan vara tillsammans och ha det trevligt. Vi vill under Almedalsveckan sprida något av den gemyt som många förknippar med vår del av Europa, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Komikern och den vane resenären Anna Lena Brundin hakar därför på diskussionen om centrala infrastrukturfrågor, och i anslutning därmed bjuds även på pilsner och smörrebröd. Under kvällen blir det allmänt umgänge i lokalen och besökare ges tillfälle till mer spontana pratstunder med företrädare för Öresundsregionen.

Programmet klockan 10-12 torsdag den 8 juli

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad, hälsar välkommen.

Henrik Sylvan, chefkonsulent IBU Öresund, presenterar rapport om infrastrukturen

i Öresundsregionen.

Paneldiskussion med: Peter Danielsson, Sören Belin, Future Rail Sweden,

Christine Axelsson, regionråd i Region Skåne, Pia Kinhult, regionråd i Region Skåne,

Henning Fougt, Region Sjælland, Stephan Müchler, VD Sydsvenska Industri- och

Handelskammaren, Jacob Vestergaard, marknadsdirektör Öresundsbron

och Femern A/S.

Moderator: Jan Wifstrand, VD Rapidus.

Infrastruktur-stand up med Anna-Lena Brundin!

Plats: Öresundshuset vid Donners plats, Hästgatan 1, Visby

Bakgrund

Öresundsregionen utgör i dag en betydande tillväxtmotor för svensk och dansk ekonomi och framtiden öppnar stora möjligheter. Öresundsregionens närvaro under Almedalsveckan är dels ett led i firande av Öresundsbrons tioårsjubileum, dels ett inslag i det långsiktiga arbetet med att öka intresse och kunskaper om regionen hos medier och beslutsfattare i respektive huvudstad.

Mer information:

www.oresundshuset.nu

Vi finns även på Facebook (Oresundshuset), Twitter (Oresundshuset) och Bambuser.