Inga osakliga löneskillnader i Helsingborgs stad

Sedan 2006 genomför Helsingborgs stad arbetsvärdering och lönekartläggningar bland stadens anställda. Avsikten är att kartlägga löner och på så vis upptäcka osakliga löneskillnader som beror på kön. Resultatet av årets lönekartläggning är klar och visar att det bland stadens medarbetare inte finns några löneskillnader som beror på kön.

Enligt Diskrimineringslagen ska alla arbetsgivare genomföra en lönekartläggning vart tredje år. Lönekartläggningens syfte är att kartlägga och analysera om kvinnor och män lönesätts på samma grund och vad eventuella löneskillnaderna beror på. Om arbetsgivaren inte kan motivera löneskillnaderna som sakliga måste dessa skillnader justeras.

- Löner i Helsingborgs stad ska vara jämställda. Stadens ambition är hög och därför genomförs lönekartläggningen varje år stället för lagens krav vart tredje. Det är glädjande att också årets kartläggning visar att det inte finns osakliga löneskillnader som beror på kön. Inte sedan år 2006 har det påvisats osakliga löneskillnader, säger Maria Winberg Nordström (FP), ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott.

Slutsatsen av årets lönekartläggning blev att det inte finns några osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män som beror på kön. Samtliga löneskillnader kan förklaras med sakliga argument såsom stadens kompetensförsörjningsbehov och individuell lönesättning.

För mer information kontakta:

Maria Winberg Nordström (FP), ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott:

tel. 070-210 50 80

e-post Maria.Winberg-Nordstrom@helsingborg.se