Inget nytt förtroende för Humana Omsorgs enheter

Vård- och omsorgsnämnden har beslutat att inte använda sig av sin option gällande driften av Lussebäcksgården och Ragnvallagården som drivs av Humana Omsorg.

I de avtal som vård- och omsorgsnämnden i Helsingborgs stad har med entreprenörer kring driften av olika vårdboenden finns en möjlighet att förlänga avtalsperioden med högst två år. Staden har sedan upphandlingen 2007 avtal med olika entreprenörer som driver fem vårdboenden i staden.

Nämnden har flera rapporter som redovisar olika kvalitetsaspekter som grund till sitt beslut. Den samlade bedömningen av nämnden är att fortsatt förtroende för att driva vårdboende i ytterligare två år får Carema (Stattenahemmet, Murteglet), Norlandia (Tuvehagen) men inte Humana Omsorg (Lussebäcksgården, Ragnavallagården).

– Som politiker måste jag göra olika avvägningar mellan kvalitet och pengar. För mig är det viktigt att våra entreprenörer gör det som vi har avtal om. Nämndens åsikt efter att ha gått igenom rapporterna är att driften av de aktuella vårdboende som drivs av Humana Omsorg inte lever upp till de målsättningar som nämnden har ställt på verksamheten. Jag tvivlar också på att Humana Omsorg kan utveckla verksamheten på det sätt som är nödvändigt för att komma tillrätta med vissa kvalitetsbrister, säger Richard Lundberg, ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

– Detta handlar inte om partipolitik, utan om att säkerställa att vården och omsorgen av våra äldre helsingborgare, sker på ett så bra sätt som möjligt. Det är viktigt att se alla de som bor på våra vårdboende som enskilda medborgare och med egna behov, av bland annat aktiviteter. De boende måste få sina behov tillgodosedda sett utifrån var och ens egna behov och förutsättningar, säger Ingela Andersson, vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Nämnden har gett förvaltningschefen i uppgift att upphandla verksamheten på Lussebäcksgården och Ragnvallagården. Målsättningen är att en ny entreprenör eller nya entreprenörer ska kunna ta överta driften den 1 april 2013. Upphandlingen av nya entreprenörer kommer att påbörjas under hösten 2012.

Nämnden beslutade också att förlänga avtalen på ytterligare 2 år med Carema Orkidén och Attendo LSS gällande LSS-boende för vuxna.

För ytterligare information kontakta:
Richard Lundberg (m), ordförande, vård- och omsorgsnämnden, 0732-31 13 49
Ingela Andersson (s), vice ordförande, vård- och omsorgsnämnden, 0702-10 50 60