Joakim Jardenberg blir internetansvarig i Helsingborgs stad

Joakim Jardenberg blir internetansvarig i Helsingborgs stad

Internetstrategen Joakim Jardenberg anställs på stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Joakim blir utvecklingsledare för internet. Uppdraget är att optimera stadens internetrelaterade verksamhet, med fokus på kommunikation.

– Syftet med den nya tjänsten är att få en effektivare samordning av hur vi utnyttjar nätets möjligheter, både i och utanför den kommunala organisationen. Vi ska ligga längst fram i både användande och användarvänlighet. I det större perspektivet tror jag att Joakim Jardenberg kraftfullt kan bidra till att föra hela Helsingborg närmare idealet om den uppkopplade globala staden, säger kommunikationsdirektör Micco Grönholm, Helsingborgs stad.

– Jag ser verkligen fram emot att få medverka till att Helsingborg blir bäst i Sverige på att dra nytta av alla möjligheter som internet ger. Stadens medarbetare och alla som bor här förtjänar det. Tiden är mogen. Här finns alla förutsättningar på plats: viljan, visionen, resurserna och en massa riktigt smarta personer. Det kommer att bli fantastiskt, säger Joakim Jardenberg som tillträder tjänsten den 2 december.

Helsingborgaren Jardenberg har en mångårig och bred bakgrund som rådgivare inom IT-tillämpning, affärsängel och föredragshållare. Hans stora intresse för internetrelaterade möjligheter inom kommunikation och affärer har gjort honom till en av landets främsta auktoriteter inom området. Joakim Jardenberg är också en ivrig förespråkare för att riva gränserna i det offentliga kommunikationsrummet och att bättre tillvarata möjligheterna med sociala medier.

– Många lär höja på ögonbrynen när de hör att jag blir kommunanställd, men det tycker jag bara är roligt. I rollen som debattör och konsult har jag länge kämpat för en friare kommunikation i det offentliga. Nu hoppas jag kunna omsätta det inifrån, som möjliggörare i en kommun med mycket höga ambitioner, säger Joakim Jardenberg.

Joakim Jardenberg var först fotograf med eget företag och därefter yrkesofficer i sex år. Resan mot att bli en internationellt erkänd internetguru började 1993, och har bland annat gått via uppstart av aftonbladet.se 1994, projektet "Makten och öppenheten" tillsammans med tidningen Fokus 2009, och lanseringen av Open Aid tillsammans med biståndsministern 2010. Under 2013 har Jardenberg bland annat agerat rådgivare till statsministern och blivit den första vinnaren av Sparbanksstiftelsens sociala medierpris. Joakim Jardenberg bor i Helsingborg med fru och bonusson.

Micco Grönholm, kommunikationsdirektör, tel: 072 969 30 52
Joakim Jardenberg, tel: 0735 18 77 00 (http://jardenberg.se/joakim)