Jörgen Fransson ny personaldirektör i Helsingborgs stad

Helsingborgs stad har ca 10 000 medarbetare. Deras personaldirektör heter sedan årsskiftet Jörgen Fransson. Cirka 35 personer hade sökt tjänsten och Jörgen utsågs efter intervjuer, tester och referenstagning. – Jörgen har lång erfarenhet av kvalificerat personalarbete, han har gjort ett mycket bra arbete, senast som utvecklingschef på kommunstyrelsens personalavdelning, i staden. Detta tillsammans med Jörgens lyhördhet, analytiska förmåga och insikt i framåtsyftande personalarbete har varit avgörande för mitt beslut att välja honom, säger stadsdirektör Stellan Folkesson. Lång karriär bakom sig Jörgen, nyss fyllda 43, har en lång karriär i staden. Han kom 1994 från en tjänst som rehabiliteringskonsulent på försäkringskassan för att arbeta med ett övertalighetsprojekt inom äldreomsorgen. Därefter övergick han till chefs- och medarbetarutveckling inom Det Goda Arbetet för att senare leda det stora projektet Förekom. Under senare delen av 90-talet fortsatte han att syssla med utvecklings- och managementfrågor. I nästan två år i början av 2000-talet verkade Jörgen Fransson som tillförordnad personaldirektör, ett uppdrag han återgick till i höstas sedan Jörgen Britzén lämnat stadens tjänst. Men nu kan han alltså kalla sig personaldirektör ”på riktigt”. Vill göra Helsingborg till en attraktivare arbetsgivare – Jag vill fortsätta att förbättra vårt personalarbete. Det gäller att både behålla chefer, ledare och medarbetare och locka till sig nya – att göra Helsingborgs stad till en attraktiv arbetsgivare, säger Jörgen Fransson som en kort programförklaring. Tilläggas kan att Jörgen är bosatt i Landskrona och har en familj med ”tre underbara pojkar”, 13, 11 och 9 år gamla. Han är föreningsmänniska med fokus på scouting och fotboll, ordförande i KFUK-KFUM:s scoutkår och dessutom ungdomsansvarig-pojkar i IK Wormo. Pressbild på Jörgen Fransson kommer under dagen läggas ut på helsingborg.se. Fotograf: Anita Göransson. För mer information: Stellan Folkesson, stadsdirektör 042-10 66 00 Jörgen Fransson, personaldirektör 070-564 76 71