Kampanjstart för 150 jobb till ungdomar 2013

Kampanjstart för 150 jobb till ungdomar 2013

Arbetsgivare som behöver rekrytera, se hit. Anställ en ung helsingborgare! Den 26 augusti – 8 september pågår annonskampanjen 150 jobb till ungdomar 2013.

Det handlar om den extra jobbsatsningen som Helsingborgs stad och Arbetsförmedlingen driver tillsammans sedan i våras. Målet är att 150 arbetslösa ungdomar mellan 16 och 29 år ska få arbete innan året är slut, utöver det som kommunen och Arbetsförmedlingen redan gör.

– Att få unga helsingborgare i arbete är en av våra viktigaste utmaningar. Snabb service till arbetsgivarna, god matchning mot företagens kravprofiler och inte minst nära samarbete med arbetsförmedlingen har visat sig vara de främsta framgångsfaktorerna för att ungdomar ska få jobb, säger Christian Orsing (M), kommunalråd och ordförande i utvecklingsnämnden.

I juni beslutade kommunfullmäktige i Helsingborg att den extra satsningen för att få ungdomar i arbete ska bli en permanent del av utvecklingsnämndens arbete.

– Det innebär att vi kan arbeta långsiktigt och utveckla det arbetssätt som fungerar, framhåller Christian Orsing.

Arbetsförmedlingen i Helsingborg är mycket nöjd med samarbetet med Helsingborgs stad.

– Vi når både fler ungdomar och fler arbetsgivare när vi jobbar gemensamt. Med vår samlade kunskap om olika branscher och våra kontaktnät kan vi nå framgångsrika resultat. Ju tätare kontakter vi har, desto mindre risk att ungdomar hamnar mellan stolarna, säger arbetsförmedlingschef Marie Klasson.

– Ungdomar och arbetsgivare har svårt att hitta varandra. Det finns ungdomar som inget hellre vill än jobba och det finns företag och organisationer som behöver anställa. Vi har arbetat fram ett sätt som underlättar matchningen genom bland annat direktrekryteringar, säger Bengt Avedal, förvaltningschef på utvecklingsnämndens förvaltning.

Arbetsgivare som behöver personal kan mejla till 150jobb@helsingborg.se eller ringa till telefon 042-10 38 94, 042-10 43 30.

Helsingborgs stad och Arbetsförmedlingen satsar fem miljoner kronor på 150 jobb. 400 000 kronor används till annonskampanjen, som smygstartade under maj månad.

Under två veckor, den 26 augusti – 8 september kommer den att märkas desto mer. Då blir det annonser i dagspress, olika tidningar, på pågatågen, papperskorgar, bussar, busskurer och annonsvitriner samt även information på digitala skyltar.

Nedräkningen mot 150 jobb startade den 25 april, då utvecklingsnämnden godkände överenskommelsen mellan Helsingborgs stad och Arbetsförmedlingen. För att få räknas in i kampanjen ska de arbetslösa ungdomarna få arbeten som varar i minst sex månader på lägst halvtid.

På en nystartad Facebooksida kan man följa arbetet med att uppnå målet.

För mer information:

Christian Orsing (M), ordförande i utvecklingsnämnden, telefon 070-301 07 26

Bengt Avedal, förvaltningschef utvecklingsnämndens förvaltning, telefon 042- 10 54 16

Ann Abrahamsson, programområdesutvecklare arbetsmarknad och EU-projekt, telefon 042-10 77 13, 070 - 237 77 13

Marie Klasson, arbetsförmedlingschef, Arbetsförmedlingen Helsingborg, 010-486 56 67

Mer information om 150 jobb: www.helsingborg.se/150jobb

Följ arbetet på www.facebook.com/150jobb