Kickoff för Fokus hälsa och Hälsopunkten på Drottninghög

Kickoff för Fokus hälsa och Hälsopunkten på Drottninghög

Den 1 februari är det kickoff för projektet Fokus hälsa som riktar sig till boende på Drottninghög, Dalhem och Fredriksdal i Helsingborg. Samma dag invigs också Hälsopunkten, som är en del av projektet.

Tid och plats: fredagen den 1 februari på Drottninghögs bibliotek/IdéA, Blåkullagatan 5, Helsingborg. Klockan 8:00-10:00 är det hälsofrukost för personal från staden, vårdcentralen med flera. Öppet hus med hälsosoppa för allmänheten klockan 17:00-19:00.

Syftet med Fokus hälsa är att förbättra folkhälsan och öka kunskaperna om vad man kan göra för att må bra till kropp och själ. Frivilliga hälsoambassadörer kommer bland annat att sprida information om projektet och arbeta med olika aktiviteter.

– Vi vet att många inte riktigt vet hur den svenska sjukvården fungerar och vart man ska vända sig i olika situationer när det gäller hälsan. På grund av okunskap söker man kanske hjälp på vårdcentralen eller akuten fast det inte behövs, säger Gabriel Jatta, projektledare för Fokus hälsa.

– Med Fokus hälsa vill vi få människor att få kunskap om hälsofrågor, må bättre och känna sig delaktiga i samhället. Alla aktiviteter är gratis. Genom home parties, där personer som känner varandra träffas i små grupper, hoppas vi nå dem som varken går på kurser eller är föreningsaktiva. Vi har också planer på att starta en mobilskola för att lära ut hur man kan använda appar om hälsofrågor och sjukvård i smartphonen.

Hälsopunkten på Drottninghögs bibliotek är tänkt att vara en träffpunkt för råd om hälsofrågor. Här kommer det alltid att vara bemannat på torsdagar klockan 13:00-17:00. Ibland är en sjuksköterska eller kanske en doktor på plats. Projektet erbjuder också kurser, träning och aktiviteter. Egna idéer om aktiviteter välkomnas.

Bakgrunden till Fokus hälsa är Region Skånes senaste folkhälsoenkät som visade att Drottninghög, Dalhem och Fredriksdal har höga ohälsotal och arbetslöshet.

Bakom Fokus hälsa står utvecklingsnämndens förvaltning i Helsingborg stad, Idé A Drottninghög, Drottninghögs vårdcentral, Region Skåne och studieförbundet Sensus.

Kontaktperson: Projektledare Gabriel Jatta, telefon 042-10 50 98, 070-298 50 98.