Klients ärendeanteckning skickades till fel person

En klient vid arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborg har fått en annan klients ärendeanteckning hemskickad till sig. Nu anmäler arbetsmarknadsförvaltningen misstaget till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. De verksamheter som arbetar med försörjningsstöd inför säkra skrivare och uppmärksammar personalen på de rutiner som finns.

Det var i mars månad i år som en handläggare av misstag skickade hem en ärendeanteckning med information om en klients hälsotillstånd till en annan klient.Därmed röjdes den ena klientens personuppgifter, att klienten har försörjningsstöd samt uppgifter om dennes hälsotillstånd.

Fel papper har skickats hem till fel personer även vid tidigare tillfällen. Arbetsmarknadsförvaltningen har haft sjutton Lex Sarahanmälningar om detta sedan 2012. En intern utredning av senaste händelsen konstaterar att det finns risk för att det kan hända igen.

Därför inför nu förvaltningen så kallad ”säker utskrift” på alla skrivare i de verksamheter som arbetar med försörjningsstöd. Det innebär att respektive handläggare skriver ut sina dokument via en särskild kod eller särskild kodbricka.Detta för att säkerställa att handläggaren endast skriver ut sina dokument och inte får med sig någon annans.

Utöver säker utskrift ska rutinerna regelbundet gås igenom med all personal och verksamheten ska ha en levande dialog om sekretesshantering. Rutinerna innebär att handläggaren arbetar med ett klientärende i taget och att handläggaren dubbelkollar att rätt dokument läggs i rätt kuvert.

- Våra klienter ska inte behöva känna oro för att deras uppgifter hamnar i orätta händer och det är ytterst allvarligt att vi har röjt sekretessbelagda uppgifter, säger Bengt Avedal, förvaltningschef på arbetsmarknadsförvaltningen. Med de åtgärder vi nu gör bör inte samma misstag inträffa igen.

För mer information kontakta:
Bengt Avedal, förvaltningschef arbetsmarknadsförvaltningen,
telefon 042-10 54 16

Bilaga
Anmälan till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) från arbetsmarknadsförvaltningen, Helsingborgs stad.