Kommunala sommarjobb har bytt namn till sommarpraktik. Sök från den 15 februari!

Nu är det snart dags för helsingborgsungdomar mellan 16 och 20 år att söka sommarpraktik, det som förut kallades kommunala sommarjobb.

Sommarpraktik innebär att ungdomar kan få prova på olika uppgifter inom exempelvis förskola och fritidshem, vaktmästeri, äldreomsorg eller idrottsföreningar. Nytt för i år är att vi även erbjuder sommarpraktik på ett antal företag i Helsingborg. Vi räknar med att kunna erbjuda 850 ungdomar en praktikplats, varav cirka 50 platser på företag.

Alla som söker kommer tyvärr inte att få sommarpraktik eftersom antalet sökande brukar hamna på över 2000 personer. De som sökt men inte tidigare haft sommarpraktik eller kommunalt sommarjobb prioriteras.

– Vi ger ungdomar en möjlighet att testa på arbetslivet och samtidigt tjäna lite extra pengar, säger Ann-Charlotte Gezelius, enhetschef på näringsliv och matchningsenheten på arbetsmarknadsförvaltningen.

– Anledningen till att de kommunala sommarjobben numera heter sommarpraktik är att vi vill tydliggöra att det inte handlar om sommarvikariat eller behov av ordinarie arbetskraft, säger Anne Charlotte.

Sök mellan 15 februari och 14 mars

De som är födda mellan 1996 och 2000 och folkbokförda i Helsingborgs stad kan söka. Sommarpraktiken 2016 är indelad i treveckorsperioder under veckorna 24-32. Praktiken är sex timmar om dagen och kommunen betalar ut ersättning till ungdomarna som praktiserar. Ersättningen varierar beroende på praktikantens ålder men är ännu inte bestämd för 2016.

Kontaktperson: Ann-Charlotte Gezelius 042-10 56 97