Kommunstyrelsen till Bryssel

Skånsk påverkan i fokus när Helsingborgs politiska ledning besöker EU:s huvudstad

Den 26-28 november åker Helsingborgs kommunstyrelse till Bryssel på studieresa. Syftet är att lära sig mer om hur det politiska arbetet går till inom EU:s tongivande organ, samt fördjupa insikten i lobbyarbete för Helsingborgs och övriga Skånes räkning.

– Omkring 60 procent av det som kommunfullmäktige beslutar om påverkas direkt eller indirekt av EU beslut. Samtidigt bedrivs inom EU ett intensivt lobbyarbete från en rad olika aktörer. Att närmare känna till hur detta går till är viktigt för en rad framtidsfrågor i Helsingborg och den övriga Öresundsregionen, säger  Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi får aktuell information från väl insatta personer om hur svenska intressen tillvaratas i EU:s huvudort. Programmet rymmer också en nära orientering i hur våra regionala frågor hanteras i Bryssel. Lärdomar och uppslag som kan omsättas till fördelar för helsingborgarna och vårt närområde är förstås intressant, säger Mikael Skoog (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

Med på resan följer 18 politiker och sju tjänstemän. Den uppskattade kostnaden för resa, uppehälle och traktamenten är 175 000 kronor. Delegationen reser till Bryssel med flyg, eftersom det har visat sig vara billigast och mest tidseffektivt. Flygresan är klimatkompenserad.

Bilagor: program och deltagarlista för resan (nedan).

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande, mobil: 042-10 50 87
Mikael Skoog (S), kommunstyrelsens vice ordförande, mobil: 042-10 59 67