Komvux Kärnan i Helsingborg nominerad till tillgänglighetspris

Komvux Kärnan har nominerats till Talboks- och punktskriftsbibliotekets tillgänglighetspris, det så kallade AMY priset.  Komvux Kärnan uppmärksammas för sitt arbete med att ge dyslektiker, synskadade och andra elever med inlärningssvårigheter tillgängliga läromedel genom tal och punktskrift.

Det sker genom Skriv- och Läscentrum, som stödjer lärandet för stadens vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Verksamheten finns på Komvux Kärnan. Här får vuxna som studerar på Komvux Kärnan eller hos andra vuxenutbildningsanordnare hjälp med kompensatoriska hjälpmedel, studieteknik, handledning och stöd. Talboks- och punktskriftsbiblioteket ger bland annat elever med dyslexi möjlighet att få sina läromedel inlästa

- Det är jätteroligt att vårt arbete för elever med inlärningssvårigheter uppmärksammas positivt. Vi har just nu exempelvis tre synskadade elever som inom svenskundervisningen för invandrare lär sig svenska med hjälp av tal och punktskrift, säger Håkan Claesson, rektor på Komvux Kärnan.

AMY-priset delas varje år ut till ett förlag, en institution, organisation eller förmedlare – till exempel bibliotek eller skola – som under året har satsat på tillgängliga medier på ett spännande eller framgångsrikt sätt.

Nomineringstiden för 2011 års pris är nu slut. De nominerade är:

• Bergviksskolan, Luleå
  • Komvux Kärnan, Helsingborg
  • Leksans folkhögskola – bokbinderilinjen
  • Mifforadio – UR
  • Norrköpings stadsbibliotek

Talboks- och punktskriftsbiblioteket är en statlig myndighet som anpassar litteratur till medier för personer med läshandikapp. Man deltar också i utveckling av ny teknik kring anpassade medier.

Amy-priset har fått sitt namn efter Amy Segerstedt, (1835-1928) som grundade det svenska punktskriftsbiblioteket. Hon grundade även Föreningen för blindskrift 1892 som skapade det bibliotek som är grunden till dagens TPB. Mer information om myndigheten och priset finns på www.tpb.se

För mer information: Kontakta Håkan Claesson, rektor Komvux Kärnan, 042- 10 46 65