Ganga Roslin Bladh "Ringar på vatten"; Elisabet Linna Persson "Ingenting är som förut"

Konst på kryss / Kunst på kryds

29 april – 16 maj 2021.
Dunkers kulturhus, entréplan
www.dunkerskulturhus.se

Välkommen till pressvisning 28 april klockan 11.00 – 12.00 i utställningen på Dunkers kulturhus. Medverkar på pressvisningen gör ordföranden i Helsingborg konstförening och ordförande i Helsingörs konstförening samt utställningsproducent Rita Winde. Anmäl gärna din närvaro till presskontakt Göran Svensson enligt nedan.

För åttonde gången arrangerar Helsingborgs och Helsingörs konstföreningar Konst på kryss / Kunst på kryss. På den svenska sidan kommer utställningen att visas på Dunkers kulturhus och i Danmark på Marienlyst Slott. Utställningen i Sverige kommer att innehålla ett 40-tal olika konstverk från fem svenska och fem danska konstnärer. I år är det föreningarnas konstnärsmedlemmar som ställer ut.

Läs mer om de båda utställningarna på Helsingborgs konstförenings webbplats.

Konst på kryss / Kunst på kryds arrangerades för första gången 2007 och sedan dess har man ställt ut på en rad olika platser i Helsingborg och i Helsingör. Det handlar om två olika utställningar, både vad angår konstnärer, teknik och konstverk. Totalt är 20 konstnärer involverade i år, tio som ställer ut på Dunkers kulturhus och tio på Marienlyst i Danmark. Dunkers kulturhus exponerar fem danska och fem svenska konstnärer som arbetar med keramik, emalj, skulpturer, akryl, foto, textil, olja eller träskulpturer.

Konst på kryss / Kunst på kryds visar upp både likheter och skillnader mellan Sveriges och Danmarks konst. Det ger också de utvalda konstnärerna en chans att lära känna varandra.
Projektet ser sig också vilja bidra till städernas gemensamma vision om en sammanbunden stad 2035.

Ulf Hedén, ordförande Helsingborgs konstförening säger:
Med Konst på Kryss/ Kunst på Kryds står föreningarna för ett återkommande samarbete inom kultursektorn. Med detta samarbete stöder vi städernas gemensamma mål att fördjupa integrationen mellan Helsingborg och Helsingör.

Hans kollega i Helsingör, Mogens Aasvang, ordförande Kunstforeningen for Helsingør og Omegn säger i sin tur:
Kunstforeningerne Helsingborg og Helsingør har i mange år haft et samarbejde. Dette samarbejde blev formaliseret i 2007, hvor vi startede Konst på Kryss/Kunst på Kryds. Her formidles/veksles kultur og kunst mellem de to byer, til stor glæde for kunstnere, foreningernes medlemmer, men ikke mindst det store publikum, som udstillingerne altid tiltrækker.

Rita Winde, utställningsproducent, på Dunkers kulturhus, fortsätter
Konst på Kryss är en spännande möjlighet för kulturhuset att samverka med Konstföreningarna på båda sidor sundet. Utställningen på Dunkers entréplan ger en möjlighet att visa bredden hos konstföreningarnas medlemmar och låter besökare mötas ett flertal olika material och sinnelag.

Utställare på Dunkers kulturhus:

Anne Kryger, Danmark, keramik

Presskontakt:
Göran Svensson
goran.svensson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.