Konstnärer sökes till ny konstnärlig gestaltning i Helsingborg

Konstnärer sökes till ny konstnärlig gestaltning i Helsingborg

Det ska uppföras en ny konstnärlig gestaltning på Drottninghögsskolan i Helsingborg. Nu söker staden efter yrkesverksamma konstnärer som vill delta i upphandlingen och sätta sin prägel på stadens offentliga konst. Bakgrunden till utlysningen är en donation från Stiftelsen Ingeborg och Mangold Anderssons minne. Sista ansökningsdag är 15 oktober.

Under våren 2023 mottog Helsingborgs stads kulturnämnd en donation från Stiftelsen Ingeborg och Mangold Anderssons minne. Det är tack vare den här generösa donationen som man nu har bestämt att en ny konstnärlig gestaltning ska placeras på Drottninghögsskolan i Helsingborg. Anledningen till att man har valt Drottninghögsskolan som plats är på grund av att stiftelsens grundare Inga-Maja Andersson var verksam här som lärare och studierektor under åren 1973–1989.

- Jag är jätteglad över att barnen på Drottninghögsskolan ska få ett nytt offentligt konstverk, tack vare den generösa donationen. Nu får både barnen, föräldrarna och alla andra som rör sig i området ytterligare konst som förgyller deras vardag, säger Alexander Kolind, kulturnämndens ordförande.

Yrkesverksamma konstnärer är välkomna att lämna en intresseanmälan för att delta i upphandlingen. Från Helsingborgs stads konstråd finns det önskemål om en gestaltning som lockar till flera olika typer av upplevelser som lek, rörelse, fantasi och ro. Konstverket kommer att placeras i utemiljö på skolgården.

Sökande konstnärer ska kunna uppvisa minst fem referensverk eller projekt relevanta för uppdraget. De ska också inneha konstnärlig högskoleexamen eller konstnärlig yrkeserfarenhet på minst fem år.
Tre konstnärer eller konstnärsgrupper kommer att erbjudas skissuppdrag som arvoderas med 50 000 kronor per konstnär eller konstnärsgrupp under perioden november 2023-mars 2024. Intresseanmälan lämnas online via Kommers. Sista ansökningsdag är 15 oktober.

Kontakt:
Isabell Dahlberg, utvecklare offentlig konst
isabell.dahlberg@helsingborg.se

Jennie Idoffsson, utvecklare offentlig konst
jennie.Idoffsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.