Konsumentrådgivningen uppmärksammar renoveringstvister

Allt fler väljer att anlita hantverkare för att utföra renoveringar i hemmet. Men på grund av otydliga avtal uppstår ofta tvister. Under 2011 har ovanligt många hört av sig till konsumentrådgivningen med ärenden som rör till exempel renoveringar.

Catharina Elofsson är jurist och konsumentrådgivare i Helsingborgs stad och hon noterar en markant ökning av ärenden som rör hantverkstjänster.

– Det kan handla om en mängd saker. Till exempel grova fel vid renovering av badrum. Det alla boendeärenden har gemensamt är att de oftast är mycket komplexa och tar mer tid än andra ärenden, säger hon.

– Detta rör sig ofta om betydande summor för den enskilde. Därför är det viktigt att helsingborgarna får reda på att det finns hjälp och råd att få, till exempel av stadens egna konsumentrådgivare. Det är en service till medborgarna vi är stolta över, säger Anna Jähnke (M), ordförande i miljönämnden vid Helsingborgs stad.

Att tänka på när man anlitar hantverkare - några tips:

Begär skriftlig offert

Kontakta flera hantverkare och be om kostnadsförslag i skriftlig form. Var tydligt och detaljerad när du beskriver det arbete som ska utföras.

Ta referenser

Prata med tidigare kunder. Be hantverkaren lämna referenser, rekommendationer från tidigare kunder.

Kontrollera företaget

Kontakta Skatteverket för att kontrollera att företaget har F-skattsedel. Detta är viktigt för att du inte ska behöva betala sociala avgifter. Kontakta Kronofogden för att kontrollera att företaget inte har obetalda skulder eller betalningsanmärkningar.

Få ännu fler tips och råd, gå in på: helsingborg.se/anlitahantverkare

För mer information, kontakta gärna:
Anna Jähnke, ordförande i Miljönämnden vid Helsingborgs stad
anna.jahnke@helsingborg.se

Catharina Elofsson, konsumentrådgivare, Helsingborgs stad
catharina.elofsson@helsingborg.se

Miljöförvaltningen • Postadress 251 89 Helsingborg • miljoforvaltningen@helsingborg.se

MILJÖFÖRVALTNINGEN
Pressinformation