Kreativa mötesplatser ska skapa nya jobb i Helsingborg

Kan vi skapa nya arbetstillfällen i Helsingborg genom att stimulera människor att utbyta erfarenheter och idéer? Och kan Magasin 405 utvecklas till en unik och internationell visionsverkstad? Det är två av flera frågor som Helsingborgs stad ställer sig i en utredning kring kreativa mötesplatser.

I juni 2014 fattade kommunfullmäktige beslut om att skapa bättre förutsättningar för kreativa mötesplatser. Målet är nya arbetstillfällen genom att stimulera människor att utbyta erfarenheter och idéer.

- Om Helsingborg ska ha bästa klimatet för företagsamma människor och vara staden där alla kan förverkliga sina drömmar, ska vi inte bara vara ledande i utbildning och forskning, men även när det gäller kreativa mötesplatser, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

Som en följd av beslutet påbörjades en plan i syfte att stärka och skapa nya kreativa mötesplatser i anslutning till Campus Helsingborg, stadsdelarna H+ och Söder.

Planen ska beskriva mötesplatser för närings-, kultur- och samhällskreatörer. Mötesplatser präglade av integration och interaktion mellan aktörer och kreatörer. Och staden arbetar utifrån två spår.

- I det ena utvecklas redan etablerade mötesplatser på Campus i anslutning till Think och Mindpark, säger Michael Fransson, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad och fortsätter:

- I det andra etablerar vi en ny och unik visionsverkstad, där Magasin 405 är en möjlig lokal, säger han och förtydligar att en fråga är hur magasinet kan utvecklas på ett för staden affärsmässigt sätt.

Syftet med visionsverkstaden är att stimulera till oväntade möten, som utmanar våra normer om entreprenörskap och företagsamhet.

- Den ska representera det annorlunda från arkitektur, miljö, kultur, ny kunskap och digitalisering till att vara en motor i arbetet för Helsingborg 2035, förklarar Michael Fransson.

På visionsverkstaden bor mat och musik granne med företagsinkubatorn, transmedia, design, konst och ICT-företagen. Här välkomnas nya synsätt och de galna idéerna.

- Vi vill göra vår visionsverkstad till en angelägenhet för hela Köpenhamnsregionen och ha en attraktionskraft som lockar unga talanger från hela världen, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Annika Román (MP).

Parallellt med arbetet med en visionsverkstad tjänar Campus som testbänk för att utveckla funktioner, miljöer och processer.

Nästa steg är att fråga stadens unga talanger, innovatörer och kreatörer vilka behov de har. Detta genom att under våren anordna Gränslös Passion för Talanger under rubriken: Vad är en kreativ mötesplats för dig? Samt via ett samarbete med Campus Helsingborg inom ramen för Student Lab om entreprenörskap och företagsamhet.

Enligt planen ska det hållas en officiell invigning av stadens kreativa mötesplats på Campus i juni, medan målsättningen för Magasin 405 är att lansera en markanvisningstävling på Business Arena Stockholm i höst.

För mer information:

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, 042-10 50 87