Kryssningsanlöpen slår rekord

Helsingborg är i blickfånget hos kryssningsrederierna världen över. Åtminstone om man ser till hur många kryssningsfartyg som väntas lägga till nästa säsong. Sommaren 2009 väntas slå alla tidigare rekord och bli den mest hektiska säsongen någonsin.

- Hela sexton fartyg och cirka 25.000 passagerare räknar vi med att ta emot nästa säsong, säger Monica Bengtsson, kryssningsansvarig på avdelningen näringsliv och marknad, kommunstyrelsens förvaltning.

Det blir en blandning av fartyg från europeiska och amerikanska rederier. Några av fartygen har anlöpt tidigare år och valt att återkomma till en uppskattad hamn. Men det kommer också båtar från en del nya rederier, som aldrig tidigare anlöpt i Helsingborg:

- För att vara en så pass liten ort i den här typen av sammanhang, är det en stor framgång. Rederierna är oerhört kräsna när de väljer orter och ofta reser de till världsstäder och kända platser.

Helsingborg - enda mindre destinationen i julkryssning

Men först ska sommarens säsong klaras av. Och för första gången någonsin anlöper även ett kryssningsfartyg vintertid. Det är det brittiska rederiet P&O Cruises som erbjuder sina kunder en julkryssning norröver. Båten heter "Aurora" och rymmer cirka 2000 passagerare. Förutom besöket i Helsingborg ska Aurora till Hamburg, Köpenhamn och Oslo.

- Julkryssningar är ett ganska nytt fenomen i våra farvatten och Helsingborg är den enda mindre destinationen, konstaterar Monica Bengtsson och avslöjar att besökarna kommer att bjudas på svenska traditioner som Lucia, glögg och tomtenissar.

För mer information:

Monica Bengtsson

Kryssningsansvarig, kommunstyrelsens förvaltning, avdelningen näringsliv och marknad

Tel: 042- 10 53 04, 0703-36 53 04

E-post: monica.bengtsson@helsingborg.se