Kunskap, glädje och lite ris… Helsingborgs folkskola 175 år

Kunskap, glädje och lite ris… Helsingborgs folkskola 175 år

10 september – 3 november 2013. Utställningen öppnar klockan 10:00

Under hösten gästar Helsingborgs skolmuseum ”Klintmans hörna” på Dunkers kulturhus. Helsingborgs skolmuseum visar en utställning som gör nedslag i Helsingborgs skolhistoria, från de första skolorna fram till dagens modernare skola. Vi får en inblick i skolans utveckling genom byggnader, personer, skolämnen, skolpoliser och de omdebatterade betygens ”vara eller icke vara”.

I utställningen visas flera intressanta föremål från Helsingborgs skolmuseums samling. Skolplanscher och läseböcker vi minns, den så kallade ”Helsingborgsbänken” och andra föremål som är typiska för skolans historia. En utställning för hela familjen.

Ett samarbete mellan Helsingborgs Skolmuseum och Dunkers kulturhus

Om Helsingborgs skolmuseum:

Helsingborgs Skolmuseum förvaltas av Helsingborgs Skolmuseiförening vars syfte är att samla och ställa ut föremål och dokument, som belyser folkskoleväsendet och dess utveckling från gångna tider fram till våra dagar. Tonvikten ligger på utvecklingen i Helsingborg och byarna kring staden. Museet grundades 1985 och är inhyst i Helsingborgs första egentliga folkskolebyggnad, Östra skolan från 1866, som är belägen strax norr om Slottsvångsskolan vid Bergaliden i Helsingborg. Museets samlingar består bland annat av 3 000 fotografier, 2 500 skolplanscher, över 12 000 läroböcker och 3 500 andra föremål från 1800-talet fram till idag. Föremålen kommer till största delen från nedlagda folkskolor i kommunen, samt nutida skolor ur vilka de olika utbildningsmaterialen tagits ur bruk. Flera av föremålen har även donerats till museet av enskilda medborgare.

Vad är ”Klintmans hörna”?

Tack vare samlaren och helsingborgaren Lars Klintman Follin, som testamenterat ett arv till museiverksamheten i Helsingborg, har ”Klintmans hörna” skapats i utställningen ”På gränsen” där vårt kulturarv kan speglas på många olika sätt, av många olika aktörer. Nu gästar Helsingborgs skolmuseum.

Utställningskontakt: Charlotta Jönsson, teamchef och utställningsproducent.
0702-61 74 07 eller charlotta.jonsson@helsingborg.se
Presskontakt: Dennis Nilsson, pressansvarig Kulturförvaltningen. 042-10 42 32 eller dennis.nilsson@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.