Kunskapsstaden Helsingborg satsar på tidiga matematikinsatser

I rapporten Öppna jämförelser från SKL för grundskolan 2011 mäter man beräknat genomsnittligt betyg på ämnesprovet i matematik i årskurs 9. Under flera år har Kunskapsstaden Helsingborg satsat på ämnet matematik där tidiga insatser och väl beprövade metoder gett goda resultat.

På kommunrakningen ligger Helsingborg på plats 114 för år 2011 i jämförelse med föregående år då vi låg på ranking 127.  Rapporten visar resultat för samtliga grundskolor i Helsingborg, dvs. både fristående och kommunala. Stadens resultat är i princip oförändrat även om rankingen förbättrats.

-       Vi har tittat på resultaten från nationella prov i matematik i årskurs 9 och dessa kvarstår på ungefär samma nivå som tidigare. Det betyder att vi ännu inte kan se någon förbättring, trots stora satsningar som gjorts de senaste åren, säger utbildningsdirektör Ing-Marie Rundwall.

År 2010 infördes tjänstgaranti för att eleverna ska kunna räkna efter sitt andra skolår. Detta har inneburit tidig uppföljning av elevernas matematikkunskaper och också tidiga insatser. De senaste åren har skol- och fritidsförvaltningen satsat stort på matematik inom Kunskapsstaden Helsingborg (de kommunala skolorna) genom kompetensutveckling och handledning av pedagoger bland annat för att konkretisera matematikämnet för de yngsta eleverna.  Resultat av detta arbete kan avläsas i nationella prov för årskurs 3, där resultaten för Kunskapsstaden Helsingborg ligger över rikssnittet.

-       Det är glädjande att se att trenden vänt för de yngsta eleverna. Vi förväntar oss att den grund de fått i matematikundervisningen framöver kommer att visa sig i en fortsatt god måluppfyllelse, menar Ing-Marie Rundwall.

SKL, Sveriges kommuner och landsting, släpper rapporten Öppna jämförelser en gång om året. I rapporten tittar man på Sveriges samtliga grundskolor utifrån resultat, resurser och attityder. Rapporten är tillsammans med kvalitetsuppföljning och attitydundersökningar viktiga verktyg för kommunernas arbete med att utveckla och förbättra sina skolor.

För mer information kontakta:
Ing-Marie Rundwall, utbildningsdirektör
Elisabeth Svenningsson, för- och grundskolechef