Kvarglömda sekretessuppgifter lex Sarah-anmäls

En hemvårdspersonal glömde kvar ett arbetskort med personuppgifter i en kunds bostad. Sekretessuppgifter har därmed riskerat att komma obehöriga till del. Förvaltningen ser allvarligt på det inträffade och anmäler händelserna till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

En hemvårdspersonal glömde kvar ett arbetskort med sekretessuppgifter i en kunds bostad. Händelsen uppmärksammades av en annan hemvårdspersonal när hen besökte kunden. När arbetskortet hittades hade det legat i kundens bostad i cirka två veckor. Arbetskortet innehöll personuppgifter som namn och adress till andra kunder.

- Vi beklagar det inträffade – sekretessbelagd information ska inte kunna bli kvarglömd hemma hos obehöriga på detta vis. Vi har brustit i hantering av informationen och ska nu utreda händelsen, säger Ingrid Nyman, avdelningschef på avdelningen för kvalitet och utveckling på vård- och omsorgsförvaltningen.

I och med att sekretessbelagda uppgifter har kommit obehöriga till del anses detta ha inneburit en kränkning av den enskildes integritet. Det inträffade bedöms därför vara en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande enligt lex Sarah. Vård- och omsorgsförvaltningen utreder för närvarande händelsen och kommer att komplettera IVO-anmälan när utredningen är slutförd.

För mer information

Ingrid Nyman, avdelningschef för kvalitet och utveckling, vård- och omsorgsförvaltningen
    E-post: ingrid.nyman@helsingborg.se

Sofia Sandberg, kommunikatör, vård- och omsorgsförvaltningen
    E-post: sofia.sandberg@helsingborg.se

Lex Sarah

Lex Sarah är ett verktyg i vård- och omsorgsförvaltningens kvalitetsarbete. Genom att synliggöra och gå till botten med uppkomna brister kan dessa lättare åtgärdas så att inget liknande händer i framtiden.

Lex Sarah är det vardagliga namnet på bestämmelser som finns i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) som innebär att medarbetare inom omsorgen har en skyldighet att rapportera missförhållanden eller påtaglig risk för missförhållanden inom alla verksamheter som arbetar utifrån socialtjänstlagen (till exempel äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättning). Efter internutredning beslutas om en anmälan enligt lex Sarah ska göras till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

IVO:s ansvar

IVO ska ta del av huvudmannens utredning och slutsatser beträffande händelseförlopp, möjliga orsaker och åtgärdsbehov. Om huvudmannens slutsatser framstår som rimliga och det inte finns några särskilda omständigheter avslutar IVO ärendet. Om lex Sarah-utredningen inte uppfyller lagens krav eller om det framkommer andra allvarliga brister öppnar IVO ett initiativärende.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.