Resultatet av 2017 års lönekartläggning inom Helsingborgs stad visar att det inte finns några löneskillnader som beror på kön bland stadens medarbetare. Foto: Caroline Göransson

​Kvinnor och män lönesätts på samma grund i Helsingborgs stad

Resultatet av årets lönekartläggning inom Helsingborgs stad visar att det inte finns några löneskillnader som beror på kön bland stadens medarbetare.

Varje år genomför Helsingborgs stad en arbetsvärdering och lönekartläggning, enligt diskrimineringslagen, bland stadens anställda. Syftet är att kartlägga och analysera om kvinnor och män lönesätts på samma grund och vad eventuella löneskillnader beror på. Om arbetsgivaren inte kan motivera löneskillnaderna som sakliga måste dessa skillnader justeras.

– Löner i Helsingborgs stad ska vara jämställda. Inte sedan år 2006 har det påvisats osakliga löneskillnader och det är glädjande att också årets kartläggning visar att det inte finns löneskillnader som beror på kön, säger Maria Winberg Nordström (L), ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott.

Samtliga löneskillnader i staden kan förklaras med sakliga argument såsom olika behov av kompetensförsörjning i stadens verksamheter.

För mer information kontakta:

Maria Winberg Nordström (L), kommunalråd, ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott, Helsingborgs stad, telefon 070-210 50 80, mejl maria.winberg-nordstrom@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.