Rockbandet Bonafide uppträder under Hx i augusti. Foto: Lars Brundin

Maja Francis och Bonafide tar plats på stadsfestivalen Hx musikscen

Programmet till årets Hx, Helsingborgs stadsfestival, fortsätter ta form. Nu förgylls musikutbudet med Maja Francis vars säregna musik hon själv kallar ”Fantasy pop” och med det internationellt uppmärksammade rockbandet Bonafide som vet hur man får publiken i gungning. Och även i år blir Louise Nordahl festivalens snabbfotade och underhållande guide som tar oss med på nya spännande prova-på-besök bland Helsingborgs olika föreningar.

Maja Francis är ursprungligen från Ängelholm och med tanke på att hon gick sin gymnasieutbildning på Mega Musik i Helsingborg, blir hennes konsert under Hx ett välkommet framträdande på hemmaplan. När Maja Francis kliver upp på scenen, brukar verklighetens gränser suddas ut. Hennes praktfulla melodier i kombination med en förtrollande röst bygger den alldeles speciella musikaliska värld som har blivit Maja Francis unika signum.

Musikerna i Bonafide vet hur rock ska spelas. Bandet hämtar influenser från den elektriska bluesen samtidigt som man låter inspiration från den gamla skolan inom rockens värld forma deras oförglömliga konserter. Bonafide har varit förband till bland andra Deep Purple och Status Quo och deras låt Fill Your Head With Rock utsågs av Classi Rock Magazine till en av årets bästa låtar 2011. Under Hx-festivalen äntrar de scenen för att släppa loss all den härliga energi som bara ett riktigt rockband besitter!

När Louise Nordahl inte medverkar i den nya säsongen av tv-serien Solsidan, spänner hon sin Hx-båge ännu lite till och fortsätter att utforska det fantastiska utbud som finns i staden, både inom föreningslivet och näringslivet. I år vågar hon sig bland annat på kallbad, hon testar lakritstillverkning och hon kommer att tävla mot komikern Carl Stanley i Gokart. En sak är i alla fall säker när Louise Nordahl kastar loss som Hx-festivalens egen upptäcktsresande – ingen går säker!

Om Hx-festivalen
Sveriges första digitala stadsfestival svidar om! 2021 års upplaga av Hx-festivalen bjuder på en härlig blandning av digitala och fysiska evenemang som passar alla. Den 6-7 augusti livesänds Hx via webben från det digitala festivalområdet. Förutom några av landets främsta artister blir det livestudio, intervjuer, mat och spännande möten med lokala aktörer. Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborg stad.

För ytterligare information:
Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.stoltz@helsinborg.se
Ulf Dahlström, pressansvarig Hx-festivalen, 0723 97 07 62, ulf.dahlstrom@helsingborg.se