Mattornas mästarinna till Sofiero

Mattornas mästarinna till Sofiero

Med sina moderna motiv med inspiration från svensk natur har Märta Måås-Fjetterström tagit plats som en av 1900-talets stora och internationellt erkända textilkonstnärer. Hennes unika och nyskapande stil har inspirerat såväl konstnärer som kungligheter, däribland Drottning Margrethe av Danmark. En exklusiv samling mattor och vävnader presenteras i sommarens utställning Mattornas mästarinna på Sofiero slott.

PRESSVISNING: Lördag den 9 juni kl. 11.00 i Slottet. Anette Granlund från Bukowskis Auktioner, expert inom textilier och mattor känd från bland annat SVT:s Antikrundan och uppskattad föreläsare inviger utställningen.

- Märta Måås-Fjetterström var inte bara vår internationellt mest kända textilkonstnärinna vid sin tid, hon var också en föregångare för kvinnligt företagande. En otrolig framgångssaga om en kvinna som gick sin egen väg och erövrade världen med sina nyskapande textila verk, säger projektledare Cecilia Wingård.

Märta Måås-Fjetterström startade sin egen textilverkstad i Båstad år 1919. Hon tecknade förlagor till mattor och draperier, som sedan vävdes av traktens kvinnor. Inspiration till sina mönster hämtade hon från den svenska naturen med sin flora och fauna. Sitt definitiva genombrott fick Märta Måås-Fjetterström med en stor utställning på Liljevalchs i Stockholm 1934. En utställning som banade väg för utställningar på British Museum och Metropolitan Museum of Art. Vid hennes död sju år senare säkrades ateljéns fortlevnad tack vare ett initiativ av Nationalmuseums dåvarande chef Erik Wettergren, konstnären Carl Malmsten och advokaten Eric Wennerholm tillsammans med kung Gustav V och kronprinsen, sedermera kung Gustav VI Adolf.

- 54 verk kommer att ingå i utställningen. Det blir mattor, draperier och bonader allt inspirerat av blommor och komponerat av Märta Måås-Fjetterström mellan åren 1918-1941. En del är helt nyvävt, en del är äldre föremål. Många av verken kommer ur den stora samling vävnader som tillhör familjen Tina och Ulrik Swedrup, som också är ägare av MMF AB sedan 2001, säger Angelica Persson från Märta Måås-Fjetterström AB.

Utställningen Mattornas mästarinna pågår från den 9 juni till den 30 september 2012 på Sofieros slott.  I utställningen visas bland annat Drottning Margrethe av Danmarks flossamatta Kustlandskap upp tillsammans med exklusivt utvalda verk av Märta Måås-Fjetterström.

- Sofiero var tidigare fyllt av Märta Måås-Fjetterströms mattor vilka senare flyttades upp till Stockholms slott. Det känns därför fantastiskt roligt att åter ha hennes verk här, säger Cecilia Wingård.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Cecilia Wingård, projektledare Sofiero slott och slottsträdgård
Tel 0706‐39 30 35 eller cecilia.wingard@helsingborg.se