Max Granström blir vd för Helsingborg Arena och Scen AB

Max Granström blir vd för Helsingborg Arena och Scen AB

På onsdagens extrainsatta möte beslutade kommunstyrelsen att utse Max Granström som vd för det nya bolaget Helsingborg Arena och Scen AB, HASAB. Max är idag vd för AB Helsingborgs stadsteater samt Helsingborgs Evenemang och Idrottspark AB.

I våras beslutade kommunfullmäktige att skapa en ny organisation genom en sammanslagning av Helsingborgs stadsteater, Sofiero, Helsingborg Konserthus och Symfoniorkester, Olympia, Helsingborg Arena, Grytan och stadens evenemangsenhet i ett bolag under gemensam ledning. Med start från 4 augusti blir Max Granström vd för det nya bolaget Helsingborg Arena och Scen AB.

­- Max Granström har gjort ett mycket bra arbete som vd för två av de berörda bolagen och har dessutom relevanta erfarenheter från såväl näringslivet som kulturlivet. Med Max vid rodret känner jag tillförsikt inför den sammanslagningsprocess som nu ska inledas. Jag är övertygad om att bolaget kommer att bidra till att stärka Helsingborg som kultur- och evenemangsstad, säger Peter Danielsson, styrelseordförande i HASAB.

Max Granström har gedigen erfarenhet av offentlig verksamhet i Helsingborg. Han tillträdde tjänsten som vice vd för AB Helsingborgs stadsteater 2010, som vd 2011 och även som teaterchef 2012. År 2013 fick han uppdraget som vd för det nybildade bolaget Helsingborgs Evenemang och Idrottspark AB och som han har lett parallellt med uppdraget för Stadsteatern.

- I detta ser jag en kraftfull och visionär satsning. Det nya bolaget kommer kunna värva och genomföra olika typer av möten och evenemang och därtill även producera eget, starkt innehåll av högsta kvalitet inom bland annat konst och kultur. Med sammanslagningen bryter Helsingborg ny mark inom kultur- och evenemangssektorn. Den unika möjligheten att vara inblandad när det händer är det främsta skälet till att jag vill gå in som vd för verksamheten. Dessutom brinner jag för att göra Helsingborg till en ännu bättre plats att bo och leva i, säger Max Granström, blivande vd för Helsingborg Arena och Scen AB.

För mer information kontakta:
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad, telefon 042-10 50 87
Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad, telefon 042-10 66 00
Max Granström, ny vd för HASAB, telefon 0732-31 57 97