Max Granström ny VD för Helsingborgs stadsteater

Genom styrelsebeslut den 10 maj 2011 har Max Granström utsetts till ny VD för Helsingborgs stadsteater. Max Granström har närmast varit vice VD och därefter tillförordnad VD vid teatern.

− Med Max Granström vid rodret för Helsingborgs stadsteater ser vi fram emot en nytändning för teatern. Max Granström kommer tillsammans med styrelsen inom kort att påbörja arbetet med att finna en ny konstnärlig ledare, som skall efterträda Karl Dunér, som på egen begäran lämnar teatern 30 juni 2012, säger Gunilla Tornhagen, ordförande i teaterns styrelse.

Om sin nya roll på teatern säger Max Granström:

− Teatern, liksom kulturen i stort, befinner sig i ett mycket spännande skede, i Helsingborg och i Sverige. Det rymmer både möjligheter och risker. Jag kommer att fokusera på att utveckla en stabil men ändå dynamisk plattform för Stadsteatern. Det krävs i en samtid som är så rörlig och föränderlig som vår. På så sätt vill jag ge oss själva de bästa förutsättningarna för att genomföra vårt uppdrag. Vår ambition är att skapa fantastiska kulturupplevelser för publiken och att vara en självklar initiativtagare och aktiv deltagare i vår tids angelägna samtal. Min uppgift är att leda teatern i detta och att få med mig hela verksamheten i arbetet. Det är en rejäl utmaning, men det är också en oemotståndlig möjlighet. Jag kommer att ge allt för att förvalta förtroendet jag fått att utföra denna mycket viktiga uppgift.

Max Granström, f. 1971, är sedan fem år tillbaka fast rotad i Helsingborg. Han har tidigare bl.a. varit verksam som advokat vid Mannheimer Swartling advokatbyrå i Helsingborg och som chefsjurist vid Statens kulturråd i Stockholm.

För mer information, kontakta:
Gunilla Tornhagen, 0730-441291, gunilla.tornhagen@helsingborg.se
Max Granström, 042-106807, max.granstrom@helsingborg.se