Miljöföroreningar i fisk minskar

Årets rapport för Helsingborgs kustkontrollprogram visar glädjande resultat för både fisk och blåmusslor. På samtliga mätstationer längs kusten underskrids EU:s gränsvärden för metaller och organiska miljögifter i fisk. I blåmusslor har halterna av föroreningar minskat betydligt, vilket ger hopp för framtiden.

Vid undersökningarna hittades dessutom tre rödlistade arter i Sundet. Det handlar om en art av havstulpan och två olika sorters musslor.
– Detta är mycket positivt, säger Peter Göransson, marinbiolog vid miljöförvaltningen i Helsingborg.

Årliga mätningar
Helsingborg är den enda kommun i Sverige som årligen mäter lokala föroreningar i fisk. Kontrollerna sker vid fem mätplatser från Fortuna i söder till Domsten i norr, och fisken som kontrolleras är främst av arten skrubbskädda.

Trots att halterna av metaller och gifter i fisk och musslor ser ut att minska gäller inte samma positiva trend i bottensedimenten. Bottensediment består av organiskt material och här kan rester från gamla synder finnas kvar.
– Troligen är det för att föroreningar i sediment avtar långsammare och det vi ser i våra mätningar kan vara från historiska utsläpp, säger Peter Göransson. – Men även om det finns orosmoln i rapporten så överväger de positiva resultaten.

Används ofta som referens
Helsingborgs kustkontrollprogram sträcker sig många år tillbaka och rapporterna används av såväl myndigheter som av andra kommuner för att jämföra historiska data, spåra långvariga mindre utsläpp eller som jämförelsematerial efter större utsläpp eller vid ombyggnationer av den kustnära miljön. Kustkontrollprogrammet har tagits fram av miljönämnden i Helsingborg och genomförs med stöd av Kemira, Helsingborgs Hamn, NSR, Öresundskraft och NSVA.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Göransson
Miljöförvaltningen

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.