Näringslivsdagarna 8-11 oktober 2012 testar nya arenor

Årets Näringslivsdagar i Helsingborg Business Region blir de längsta i evenemangets 22-åriga historia! Under nästan en hel vecka, med start måndagen den 8 oktober, bjuds alla med intresse av företagande och näringslivsfrågor på inspirerande föreläsningar, nätverksaktiviteter, prisutdelningar, galaglamour och safari. Dessutom öppnar den amerikanska ambassaden kontor i Helsingborg, som ett led i sin roadshow världen runt, och Helsingborgs nya arena provkörs exklusivt för en dag.

– Vårt mål med Näringslivsdagarna är att arrangemanget ständigt ska utvecklas och kännas nytt och spännande. I år är dock nyheterna fler än på länge, inte minst därför att vi valt att samla flera aktiviteter under samma vecka, säger Helen von Platen, projektledare för årets Näringslivsdagar.

2012 års Näringslivsdagar inleds med Connectdagen på Jacob Hansens Hus, måndagen den 8 oktober. Här blir det ”draknäste på riktigt”, där affärsänglar kopplas samman med innovativa entreprenörer med potential.

På tisdagen, den 9 oktober, genomförs förra årets succé Business Meet Talent på Marina Plaza där unga talanger matchas med företag från regionen. Detta evenemang genomfördes för första gången förra året men var då inte en del av Näringslivsdagarna.
Parallellt med Business Meet Talents gästar den Amerikanska Ambassadens Roadshow Helsingborg. Den mobila ambassaden kommer att finnas i Helsingborg Business Regions näringslivsbutik på Drottninggatan 7a i Helsingborg och är öppen för alla som är intresserade av att få veta mera om att verka, studera eller leva i USA.

Den 10 oktober (onsdag) är det den traditionella Näringslivsdagen, en heldag i rappt tempo med inspirerande entreprenörer. Näringslivsdagen leds med trygg hand av moderatorn Jan Wifstrand. På förmiddagen är temat ”Nya Arenor” och här deltar bl.a. Alf Rehn, Ebba Lindsö, Emma Wiklund, Björn Hellqvist, Saana Azzam, Stefan Lövgren och Petter. Turism temat gör come-back, med ”Framtidens Turism” i fokus på eftermiddagen. Här kommer det att diskuteras tillgänglighet, Vision 2020 för turismnäringen i Sverige, destinationsutveckling och platsmarknadsföring med Christer Asplund. Sist på eftermiddagen genomför den amerikanska destinations-gurun Roger Brooks en workshow med tema ”Sju måsten för en attraktiv destination”.
Meet2Eat , den populära affärslunchen där besökare knyter kontakter genom att slumpvis paras ihop med andra under en timme återupprepas i år igen. I år finns det dock två varianter av mingellunchen: Meet2Eat Exclusive samt Meet2Eat on Feet. Förutom ovanstående aktiviteter på Näringslivsdagen är det även utställarmässa, samt tv-sändningar från 24HDs scen i foajén under hela dagen.

På kvällen den 10 oktober kan man lära sig mer om webbens möjligheter på NyföretagarCentrums inspirationskväll med temat ”Kom i webbform”. Dessa kvällar brukar vara fullsatta men i år finns det plats till många eftersom även inspirationskvällen äger rum på Helsingborgs nya arena. NyföretagarCentrum presenterat även Årets Nyföretagare 2012 i regionen i samband med inspirationskvällen.

På torsdagen, den 11 oktober, inleds Näringslivsdagarnas sista dag med Björn Ranelid på Marknadsföreningens populära Frukostklubb på Dunkers kulturhus. Direkt efter Frukostklubben är det dags för Näringslivssafari.

Näringslivssafarin erbjuder deltagarna att få inblick i det lokala näringslivet genom guidade safariturer i buss. I år har turerna utökats till sex stycken, varav två stycken är lite kortare turer. En av de kortare safarirundorna går till Helsingborgs Hamn och denna unika safari genomförs faktiskt från havssidan - med båt!

Näringslivsdagarna avslutas på torsdagskvällen med Marknadsföreningens GuldkärnanGala. Här delas de fyra prestigefyllda Guldkärnanprisen ut till Årets Evenemang, Årets Marknadsförare, Årets Personlighet och Årets Designer i samband med den stora näringslivsfesten på Sundspärlan.

– Precis som tidigare år är intresset stort för Näringslivsdagarna, berättar Helen von Platen. Under flera år har Näringslivsdagarna varit fullbokade, men eftersom arrangemanget genomförs under en hel vecka i år och innehåller fler aktiviteter, samtidigt som själva Näringslivsdagen äger rum på Helsingborgs arena, hoppas vi kunna erbjuda alla intresserade en plats, avslutar Helen von Platen.

Hela programmet finns på www.naringslivsdagarna.se, föranmälan till aktiviteterna krävs via hemsidan.

Vill du veta mer kontakta gärna:
Helen von Platen
, projektledare för Näringslivsdagarna, Helsingborg Business Region