Foto: NASA

NASA-astronauten Jessica Meir kommer till H22 City Expo - första svenska kvinnan i rymden har sikte på en ny månfärd

Svenskamerikanska astronauten Jessica Meir besöker H22 City Expo den 21 juni. Hon ska föreläsa om livet och forskningen ombord på rymdstationen ISS, och om drömmen att bli den första kvinnan på månen.

NASA-astronauten och marinbiologen Jessica Meir kommer till den internationella stadsmässan H22 City Expo och Helsingborg den 21 juni för att föreläsa, träffa allmänheten, forskare och studenter.

Jessica Meir tas emot vid Rådhuset i Helsingborg klockan 12.50 av Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande och Soraya Axelsson, projektchef för H22.

Klockan 14.00 besöker Jessica Meir Planetgatan på Sundstorget. Hon kommer även att titta närmare på Recolab och Havoteket innan det är dags att föreläsa på Konserthuset klockan 16.30. Föreläsningen är på engelska, öppen för allmänheten och gratis. Men kräver biljett som bokas här:

Besöket i Helsingborg är en del av Rymdstyrelsens deltagande under H22 City Expo. Målet är att uppmärksamma hur viktig rymdforskning är för vår tillvaro på jorden. Förutom Planetgatan på Sundstorget bidrar Rymdstyrelsen med samtal och föredrag om bland annat hur rymddata och forskning från rymden kan komma till nytta på jorden, till exempel vid modern stadsplanering, för att förebygga naturkatastrofer och för att öka effektiviteten vid användning av jordens resurser.

Jessica Meir, som både har amerikanskt och svenskt medborgarskap, blev historisk när hon som första svenska kvinnan skickades ut på uppdrag i rymden den 25 september 2019. Ombord på den internationella rymdstationen tillbringade hon 205 dagar och avverkade 3280 varv runt jorden vilket motsvarar en resa på 139 851 994 kilometer. Under rymdfärden genomförde Jessica Meir och övriga besättningen hundratals experiment inom bland annat biologi och geovetenskap. Ett av dessa studerade hur hjärtvävnad beter sig i rymden jämfört med på jorden.

Nu har Jessica Meir återigen möjlighet att bli historisk. Hon är en av 18 utvalda astronauter till det internationella månprogrammet Artemis med målet att sätta nästa människa och den första kvinnan på månen. Senast någon astronaut var på månen var under Apolloprogrammet år 1972.

Ännu är det inte bestämt vilka av de 18 astronauterna som får åka till månen, eller ens när det blir av, men alla i gruppen kommer att få viktiga roller inom programmet. I juni, ungefär samtidigt som Jessica Meir besöker Sverige, planerar NASA att återigen inleda förberedelserna för att sända upp den första obemannade farkosten inom Artemisprogrammet.

Jessica Meir kommer under sitt Sverigebesök även att besöka Göteborg, Stockholm, Umeå och Västerås.

För mer information:

Johan Marcopoulos

Kommunikationsansvarig Rymdstyrelsen

johan.marcopoulos@snsa.se

Karin Liliedahl

Pressansvarig H22 City Expo

Karin.liliedahl@helsingborg.se

Press ackrediterar sig på h22.se/expo-press och kontaktar pressansvarig Karin Liliedahl om man vill delta under föreläsningen i Konserthuset.