NATIONALDAGSFIRANDE PÅ FREDRIKSDAL

NATIONALDAGSFIRANDE PÅ FREDRIKSDAL

Helsingborgs stad bjuder in till gemensamt firande av Sveriges nationaldag på Fredriksdal den 6 juni. En festdag fylld av svenska traditioner, underhållning, musik och matkultur från världens alla hörn.

Nationaldagsfirandet inleds kl 11 med folkligt firande där 27 kulturföreningar från Sverige och andra delar av världen bjuder in till folkfest med sång, dans och musik.

Dagens konferencier är stadens kulturchef Kerstin Hassner och nationaldagstalare är regissören och manusförfattaren tillika helsingborgaren Robert Lillhonga. I år delas också Helsingborgs stads miljöpris ut vid högtidsfirandet. Utdelare av utmärkelsen är kommunfullmäktiges ordförande Carin Wredström och årets pris tilldelas Bengt Hertzman.

För de yngre nationaldagsfirarna ges barnföreställningen Hallabaloobahej kl 14 med Pajje Partaj, Katta Kalas & Kittelmonstret som är på plats och sjunger och dansar till svängiga låtar.

Kl 14.30 på eftermiddagen inleds så det högtidliga och traditionella firandet med nationaldagstal och flaggutdelning av kommunfullmäktiges ordförande Carin Wredström. Sång och musik framförs av artisterna Maja Gullstrand, Riksspelman Karin Wallin, Barnkören ”Unga toner”, under ledning av Agneta Coltén och Brasskvartetten med dess blåsinstrument som inleder och avslutar det högtidliga programmet.

Fri entré för alla besökare.

Den 6 juni uppmärksammas också Primörpotatisens dag på Fredriksdal, arrangerad av Larsviken.

Louise Petersson, Projektledare Nationaldagen 2011
Tel. 0768-72 17 00                       E-post: louise@caevent.se