Nils Djurklou, ny kommunikations- och marknadsansvarig för avdelningen näringslivs- och destinationsutveckling

Nils Djurklou har rekryterats till tjänsten som kommunikations- och marknadsansvarig på avdelningen för näringslivs- och destinationsutveckling i Helsingborgs stad. Han har lång erfarenhet av marknadsföring, kommunikations- och varumärkesarbete från både svenska och internationella företag.

– Jag är mycket glad över att vi har lyckats locka Nils Djurklou till oss. Helsingborg är attraktivt för både företag, boende och besökare med stor potential att utvecklas. Nils gedigna erfarenhet och kunskap om strategisk kommunikation kommer att vara mycket värdefullt i arbetet med att locka fler att leva, uppleva och verka i Helsingborg. Han har dessutom en glödande passion för Helsingborgs stad och regionen, säger Michael Fransson, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

Nils Djurklou har tidigare bland annat arbetat som PR-direktör på Telia Sonera och varit kommunikationschef på ComHem. Han kommer närmast från tjänsten som sälj- och marknadsföringsansvarig för Höganäsgruppen som han var med och grundade 2011.

Nils har ett stort engagemang för regionen nordvästra Skåne och ser fram emot att få vara med i arbetet med att utveckla platsvarumärket Familjen Helsingborg och Helsingborgs stads resa mot Vision 2035.

– Jag är mycket glad över att ha fått förtroendet att genom goda kommunikationsinsatser lyfta fram stadens och regionens unika mervärden. Helsingborgs stad och Familjen Helsingborg är två starka varumärken med stort innehåll. På ett personligt plan känns det helt rätt att få ge lite tillbaka till en plats som på alla sätt välkomnade mig och min familj när vi flyttade hit för drygt fyra år sedan, säger Nils Djurklou.

Näringslivs- och destinationsutveckling är en avdelning som ingår i stadsledningsförvaltningen, Helsingborgs stad. Avdelningen arbetar för att Helsingborgs stad ska vara den bästa platsen för företagsamma människor och att Familjen Helsingborg ska vara ett självklart alternativ för företag och människor som vill besöka eller etablera sig i Öresundsregionen. I Helsingborg ska det vara enkelt att starta, driva och utveckla företag.

Nils Djurklou tillträder tjänsten i mitten av januari 2014. Han efterträder Åsa Lundqvist Peyron som sedan oktober i år arbetar som näringslivschef i Höganäs kommun.

Mer information:
Michael Fransson, näringslivsdirektör i Helsingborg, tfn. 0732-315300
Nils Djurklou, tillträdande kommunikationsansvarig näringslivs- och
destinationsutveckling, Helsingborg, tfn. 0761-454510