Nordisk Salong 2021 - juryn startar arbetet

Nordisk Salong 2021 - juryn startar arbetet

Dunkers kulturhus, Helsingborg
3 december 2021 – 3 april 2022

Nu närmar sig steg två i processen om att utse en Nordisk Salong 2021. Ansökningstiden avslutades 31 juli. 17 - 20 augusti gör juryn sin bedömning om vilka konstverk som kommer att finnas med på årets salong. Möjlighet finns för edia att under dessa dagar samtala med juryn om urvalsarbetet.
Helsingborgs konstförening har också beslutat att rejält höja sitt pris, Publikens favorit, till 20.000 kronor.

Nordisk Salong 2021 är tredje upplagan av ett samarbete mellan Helsingborgs konstförening och Dunkers kulturhus. Tanken är att visa publiken den breda samtida konsten i de nordiska länderna.
Kriterierna för att få medverka på salongen har varit följande:
Alla konstnärer som är födda 2003 eller tidigare, bosatta och verksamma i Norden, är välkomna att ansöka om medverkan inom måleri, teckning, skulptur, textil, film, foto, grafik, installation, performance och blandteknik.

Om jurybedömda utställningar i allmänhet och om Nordisk Salong i synnerhet säger Martin Schibli, utställningsproducent på Dunkers kulturhus:

-Vi känner att det finns ett stort ökat tryck och intresse från konstnärernas sida kring att delta på den här typen av jurybedömda utställningar. Det har också bidragit till en ökad kvalitet i den typen av utställningar vilket i sin tur bidrar till ett ökat publikintresse. Möjligtvis är det en konsekvens av pandemin att många konstnärer sökt nya forum att ställa ut sin konst på när många utställningsplatser fått stänga.

Vad som sker närmast är att under dagarna 17-20 augusti utser 2021 års jury vilka verk och konstnärer som kommer att finnas representerade på årets salong. Vid samma tillfälle bestäms också vem som får juryns stipendium. Möjlighet finns för media att under dessa dagar samtala om urvalsarbetet med juryn, några in persona och några via länk.
Årets jury består av Pontus Kyander från Finland, Helene Nyborg Bay från Danmark, Svein Ingvoll Pedersen från Norge och Ólöf Kristín Sigurðardóttir från Island.

I samband med utställningen delas två stipendier ut, ”Juryns favorit” och ”Publikens favorit”. Juryns stipendium om 20.000 kr delas ut på vernissagedagen.

Publikens favorit pris priset delas ut i slutet av utställningen och är just ett resultat av att besökarna fått rösta om vilken konstnär man vill prisbelöna. Priset är här också 20.000 kronor, en rejäl höjning av den tidigare summan. Om det Nordisk Salong säger Ulf Hedén, ordförande i Helsingborgs konstförening:

- Det är en utvecklande resa att samarbeta med en större kulturinstitution som Dunkers kulturhus. Det är också spännande att inte på förhand kunna avgöra hur utställningen gestaltar sig. Sannolikt kommer samhällsfrågor i våra nordiska länder att speglas i den samtida konsten i utställningen. Att konstnärer från de nordiska länderna kan nätverka och att Helsingborg kan bli startpunkt för nya nordiska samarbeten inom konsten blir en bonus.

Mer att läsa om Nordisk Salong och om jurymedlemmarna finns på Nordisk salongs webbplats

Kontakter:
Ulf Hedén, ordförande
Helsingborgs konstförening:
info@hbgkonst.se

Martin Schibli, utställningsproducent
Dunkers kulturhus
martin.schibli@helsingborg.se

Presskontakt:
Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.