Pontus Kyander, Helene Nyborg Bay, Svein Ingvoll Pedersen och Kristín Dagmar Jóhannesdóttir.

Nordisk Salong 2021 – rekordmånga ansökningar

Dunkers kulturhus, Helsingborg
3 december 2021–3 april 2022

Antalet ansökningar till årets Nordisk salong har slagit rekord. Jämfört med föregående salong har nästan dubbelt så många konstnärer från hela Norden skickat in bidrag.
I samband med att anmälningstiden avslutats finns det nu möjlighet för media att samtala med juryn om det kommande urvalsarbetet.

- Jag hade hoppats på ett rekord då intresset bland konstnärer ökat för att delta på den här typen av jurybedömda utställningar. Pandemin har påverkat då många möjligheter att presentera sin konst på har försvunnit. Vi har också jobbat hårt med att informera och motivera varför man bör söka. Med det sagt är det ändå en positiv överraskning att rekordet blev så stort. Men det kanske också visar på att regionen har en stor och intresserad konstpublik, som är intressant för konstnärerna. Antalet anmälningar kan också peka på ett intresse för Helsingborg som kulturstad och för Dunkers kulturhus, säger Martin Schibli, utställningsproducent på Dunkers kulturhus

Fördelningen på de olika länderna är:
Sverige 1764
Danmark 321
Island 27
Norge 132
Finland 242
Färöarna 1

Nu vidtar juryns arbete. Vad som sker närmast är att under dagarna 17-20 augusti utser 2021 års jury vilka verk och konstnärer som kommer att finnas representerade på årets salong. Vid samma tillfälle bestäms också vem som får juryns stipendium. Möjlighet finns för media att under dessa dagar samtala om urvalsarbetet med juryn, några in persona och några via länk.

Årets jury består av Pontus Kyander från Finland, Helene Nyborg Bay från Danmark, Svein Ingvoll Pedersen från Norge. Från Island deltar Kristín Dagmar Jóhannesdóttir som ersätter den tidigare meddelade Ólöf Kristín Sigurðardóttir.

Nordisk Salong 2021 är tredje upplagan av ett samarbete mellan Helsingborgs konstförening och Dunkers kulturhus. Tanken är att visa publiken den breda samtida konsten i de nordiska länderna.

Om Nordisk Salong säger Ulf Hedén, ordförande i Helsingborgs konstförening:

- Det är en utvecklande resa att samarbeta med en större kulturinstitution som Dunkers kulturhus. Det är också spännande att inte på förhand kunna avgöra hur utställningen gestaltar sig. Sannolikt kommer samhällsfrågor i våra nordiska länder att speglas i den samtida konsten i utställningen. Att konstnärer från de nordiska länderna kan nätverka och att Helsingborg kan bli startpunkt för nya nordiska samarbeten inom konsten blir en bonus.

Under utställningstiden blir det workshops, visningar, konstnärssamtal och andra arrangemang. Två stipendier kommer att delas ut, ”Juryns favorit” på 20 000 kr och ”Publikens favorit” också på 20 000 kronor.

Kontakter:
Ulf Hedén, ordförande
Helsingborgs konstförening
info@hbgkonst.se

Martin Schibli, utställningsproducent
Dunkers kulturhus
martin.schibli@helsingborg.se

Presskontakt:
Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.