Kommuner i nordvästra Skåne certifierar ett 20-tal cykelvänliga platser i regionen. Foto: Studio-E

Nordvästra Skåne lanserar 20 cykelvänliga platser

Helsingborg, Höganäs, Örkelljunga och Ängelholm certifierar 20-talet cykelvänliga platser runt om i regionen. Certifieringen visar var du som cyklist på ett säkert och bra sätt kan stanna på de många besöksmålen i regionen.

Det finns mycket att upptäcka från cykelsadeln i nordvästra Skåne och det som gör regionen unik är det stora antalet besöksmål inom bekvämt avstånd. Njut av kust, dramatiska klippor, urskog och fält och stanna på en av de många cykelvänliga platserna längs vägen. Dessa platser som ligger längs med leder och rundor som är extra anpassade för målgruppen har nu fått certifieringen Bike Friendly Places av kommunernas respektive turismorganisationer.

Kriterierna för certifieringen innebär bland annat att du kan ladda din elcykel, pumpa cykeln samt får tillgång till de vanligaste verktygen för att reparera skador. Det ska också finnas turistinformation och möjlighet att låsa din cykel vid en fast punkt.
Tidigare har regionen certifierat 70 boenden att bli så kallade Bike Approved Accomodation samt utvecklat 17 cykelrundor som tar dig runt på destinationen med en mängd besök på exempelvis gårdsbutiker, slott och caféer. Cykelturister är en målgrupp som vuxit sig stark de senaste åren och den förväntas öka ytterligare.

– Vi på turismorganisationerna runt om i nordvästra Skåne arbetar för fullt för att kunna möta efterfrågan! Vi vill såklart att alla cyklister ska känna sig välkomna och omhändertagna här, säger näringslivsutvecklare Fanny Lindblad på Familjen Helsingborg, en samarbetsorganisation för elva kommuner i nordvästra Skåne.

Den 3 juni invigdes Cykelleden Skåne, som består av tre regionala cykelleder, varav två går genom nordvästra Skåne. Kattegattleden, invigd 2015, och Sydkustleden, invigd 2019, har slagit igenom både internationellt och nationellt.

– De nya regionala lederna är ytterligare ett steg mot att göra Skåne till en av de främsta cykeldestinationerna i Sverige. Genom certifieringen av Bike Approved Accomodation och Bike Friendly Places har kommunerna identifierat närmre 100 företag som passar för cyklister. Nu blir det lättare för fler att uppleva vår fantastiska region på två hjul. Vi hoppas på att ta emot fler cyklister från hela världen, säger näringslivsutvecklare Linus Svensson på Höganäs kommun.

Arbetet med utveckling av cykelfrämjande insatser bidrar mot en hållbar turism och destinationsutveckling och ligger högt upp på agendan för regionen. Flera kommuner samarbetar inom destinationsutveckling, där cykling är en viktig del, tillsammans i nätverket Näringsliv och destination i Familjen Helsingborg.

Läs mer på Familjen Helsingborgs webbplats.

Helsingborg: Anette Lindstrup – anette.lindstrup@helsingborg.se

Ängelholm: Lisbeth Holmåker – lisbeth.holmaker@engelholm.com