Nordvästra Skånes biodlarförening får Helsingborg miljöpris

Nordvästra Skånes biodlarförening, tilldelas Helsingborgs stads miljöpris 2015. En anrik förening med stort engagemang för Helsingborgs minsta och idoga miljöarbetare, bina.

Miljönämndens motivering för Helsingborgs miljöpris lyder: I 135 år har Nordvästra Skånes Biodlarförening jobbat för att hjälpa några av våra minsta och mest idoga miljöarbetare. Med djup kunskap och brett engagemang odlar föreningens medlemmar bin, deltar i forskningsprojekt och internationella samarbeten, håller kurser i att bygga kupor, sprider kunskap genom föreläsningar och deltagande på mässor, sätter ut kupor i staden. På detta sätt bidrar de till att bin kan fortsätta pollinera och därigenom producera en tredjedel av vår mat samt bidra till ett hållbart samhälle för både människor, insekter, fåglar och andra djur.

Därför går årets miljöpris till Nordvästra Skånes biodlarförening

– Nordvästra Skånes biodlarförening gör flera goda insatser för att minska Helsingborgs miljöpåverkan. Stadens miljöpris ska ses som en uppmuntran och en sporre till fortsatt arbete, och samtidigt inspirera fler att engagera sig i miljöarbete, säger Anders Lundström, miljönämndens ordförande.

Helsingborgs stads miljöpris instiftades 2008 i syfte att stimulera miljöengagemanget bland stadens invånare, organisationer och företag. Prissumman är på 25 000 kronor. Priset kommer att delas ut under lördagen på Hx-festivalen.

För mer information, kontakta gärna:
Anders Lundström, ordförande i Miljönämnden i Helsingborgs stad,

Camilla Alfredsson, chef för miljöstrategiska avdelningen, miljöförvaltningen